2022 Fiscal Year Final Research Report
Creation of a Comprehensive Assessment Battery Comprising Neuropsychological Indices Associated with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Project/Area Number |
19K03304
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
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Research Institution | Shitennoji University |
Principal Investigator |
Suzuki Kota 四天王寺大学, 教育学部, 講師 (20637673)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加賀 佳美 山梨大学, 大学院総合研究部, 講師 (20436877)
池田 吉史 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20733405)
安村 明 熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(文), 准教授 (60723468)
北 洋輔 一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 准教授 (90627978)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | ADHD / 神経心理学的指標 / 異種性 |
Outline of Final Research Achievements |
Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder characterized by symptoms of inattention and hyperactivity-impulsivity. These symptoms have been attributed to broad neuropsychological domains. This study aimed to develop a comprehensive assessment battery comprising neuropsychological indices, including response inhibition, timing, delay aversion, sustained attention, and working memory. A total of 164 adult participants performed the assessment battery. Additionally, an umbrella review was conducted on 37 pieces of evidence regarding the differences in behavioral indices between individuals with ADHD and those with typical development. Both results showed weak impacts of each neuropsychological measure on ADHD symptoms, highlighting the heterogeneity of ADHD.
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Free Research Field |
心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ADHDに関わる「反応抑制」、「タイミング」、「遅延嫌悪」、「持続的注意」、「作業記憶」の要素を含むアセスメントバッテリーを作成し、成人164名に実施し、各指標とADHD症状の関係性を検討した。一つの指標の影響は弱く、ADHDは様々な神経心理学的特徴をもつこと(心理学的異種性)を明らかにした。包括的レビューの結果も、調査で明らかになった結果を支持するものであった。これらの成果は、国内外の雑誌に掲載され、学術的に高い評価が得られている。また、アセスメントバッテリーの成人の標準値は得られており、成人のADHDの検査として、社会的に還元できる可能性がある。
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