2023 Fiscal Year Final Research Report
Construction of a new cluster analysis system from a clinical perspective in the Japanese version of KABC-II
Project/Area Number |
19K03306
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
Aoyama Shinji 北海道教育大学, 教育学部, 特任教授 (40322862)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
服部 環 法政大学, 現代福祉学部, 教授 (70198761)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | KABC-2 / 新クラスター分析 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, apart from the existing interpretation framework of the Japanese version of KABC-II, we were able to organize the interpretation from a clinical perspective and create an easy-to-implement interpretation system. Specifically, we organized the various abilities involved in the 20 sub-tests that make up the Japanese version of KABC-II, and analyzed whether abilities common to multiple sub-tests could be clustered.As a result, we found 16 clusters. It became clear that this can be used as a viewpoint for interpretation. The new cluster analysis received high praise in a post-trial questionnaire survey of KABC-II users nationwide (70 people), making it clear that it can be used clinically.
|
Free Research Field |
障害児教育心理
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究のベースは、過去に使われていたプロフィール分析であるが、科学的根拠が薄いという批判から使用されなくなっていた。そこで本研究では、因子分析の手法を用いて、能力を示すクラスターの科学的根拠を明らかにするとともに、クラスター成立の条件をクラスター内の下位検査間のばらつきに求めたことにより、その学術的意義は大きいと考える。また本研究の新クラスター分析が、心理検査の教育的活用の幅を広げたことから、社会的意義は十分にあると考える。
|