2022 Fiscal Year Final Research Report
Study on the ultimate compression strength properties of corroded built-up member
Project/Area Number |
19K04587
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22020:Structure engineering and earthquake engineering-related
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Research Institution | Akashi National College of Technology |
Principal Investigator |
Miyoshi Takao 明石工業高等専門学校, 都市システム工学科, 准教授 (40379136)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
玉田 和也 舞鶴工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (00455148)
高井 俊和 九州工業大学, 大学院工学研究院, 准教授 (00759433)
岩坪 要 熊本高等専門学校, 生産システム工学系ACグループ, 教授 (60290839)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 組立材 / 腐食 / レーシングバー / 形鋼 / リベット / 部分欠損 / 圧縮力 / 耐荷力 |
Outline of Final Research Achievements |
This study conducted a field study and tested material properties using specimens obtained from built-up members of the actual steel bridge to investigate the compressive strength of the built-up member employed in the steel bridge. In addition, residual stress, which significantly affects the compressive strength of the built-up member, was measured using the specimen. Based on the results, we numerically investigated the compressive strength of the actual built-up members with damages due to corrosion observed in a field study. As a result, we found a relationship between partial loss of lacing bars, tie plates, and section steels consisting of a built-up member due to corrosion and the reduction of compressive strength.
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Free Research Field |
構造工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
伸縮装置からの漏水は,鋼橋の代表的な腐食要因であるが,本研究で実施した現地調査からは,周囲に繁茂した草木も腐食に影響を及ぼすことが示唆された. 経年鋼材の材料特性に関するデータ蓄積の必要性も指摘されている中で,本研究では,材料試験により,1906年に竣工した鋼橋の組立部材の材料特性に関するデータを入手できた.また,計測事例の少ない,経年鋼材の残留応力についても,同部材を構成する溝形鋼の残留応力を計測し,その分布性状について明らかにした. 本研究で実施したコンピュータシミュレーションでは,あまり議論されていない組立部材のモデル化や,部分的な欠損が生じた組立部材の強度について明らかにした.
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