2021 Fiscal Year Final Research Report
Study on the effect of recurrence rust generated from water blast on the coating film performance.
Project/Area Number |
19K04874
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 24020:Marine engineering-related
|
Research Institution | National Institute of Maritime, Port and Aviation Technology |
Principal Investigator |
TAKADA ATSUSHI 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (90470054)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大沢 直樹 大阪大学, 工学研究科, 教授 (90252585)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 塗膜下腐食 / 戻り錆 / 可溶性塩類 / 腐食進行シミュレーション |
Outline of Final Research Achievements |
The effect of the rust on the coating film performance was investigated, when rust was present on the steel panel before coating. We compared rust caused by water blasting that does not contain contaminants such as soluble salts with rust caused by outdoor exposure that is likely to contain contaminants in the rust. According to the results of this study we found that the effect of non-contaminant rust on coating performance was similar to that of a properly blasted condition.
|
Free Research Field |
塗装 腐食
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
通常造船現場等で用いられている研創材を使用するドライブラストには、粉塵等の発生や処理後の研創材の処理といった問題が存在する。これらの問題を解決する1つの候補として高圧水による水ブラストという手法が存在するが、処理後の鋼板上に戻り錆が発生することから敬遠されている現状がある。戻り錆の塗膜性能への影響がドライブラスト処理された鋼板と比較してもそれほど大きくないことが示されれば、環境負荷の小さいブラスト手法として広く普及する可能性がある。また、ブラストと同時に水洗の効果も期待できより高品質の塗装を実現できる可能性も高いと考える。
|