2021 Fiscal Year Final Research Report
Systematic Design and Water Transport Analysis of Acid-Alkaline Hybrid Fuel Cells
Project/Area Number |
19K05148
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 27030:Catalyst and resource chemical process-related
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Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
Oshiba Yuhei 東京工業大学, 科学技術創成研究院, 助教 (10708530)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 酸-アルカリハイブリッド燃料電池 / 低白金 / カーボンアロイ触媒 / 水挙動 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we designed acid-alkaline hybrid fuel cell system to achieve extremely low platinum content and self-humidification in a fuel cell system. The hybrid fuel cell developed in this research demonstrated both high open-circuit voltage and low anode overpotential despite the use of a low platinum loading carbon catalyst for the anode and a non-platinum carbon alloy catalyst for the cathode, demonstrating the usefulness of the hybrid fuel cell.
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Free Research Field |
化学工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本課題で開発した酸-アルカリハイブリッド燃料電池により、従来の燃料電池と比較して白金量を20分の1に低減できる可能性を示した。これは、燃料電池の課題である、高い白金コストの大幅な低減に寄与する成果といえ、更なる酸-アルカリハイブリッド燃料電池性能の向上により、燃料電池自動車の普及促進につながると期待される。
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