2022 Fiscal Year Final Research Report
Elucidation of the requirements for the establishment of a small-lot peripheral distribution system through cross-industry co-distribution
Project/Area Number |
19K06275
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 41020:Rural sociology and agricultural structure-related
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Research Institution | Yamaguchi University |
Principal Investigator |
Taneichi Yutaka 山口大学, 大学院創成科学研究科, 准教授 (40640826)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
宮井 浩志 山口大学, 経済学部, 教授 (10620908)
野見山 敏雄 東京農工大学, (連合)農学研究科(研究院), 名誉教授 (20242240)
小林 富雄 愛知工業大学, 経営学部, 教授 (60592805)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 地域循環型流通 / 「基幹型輸送」と「地域内小ロット輸送」 / 流通抹消部 / 輸送不足 / 貨客混載 / 農産物出荷 / 小ロット / 巡回集荷 |
Outline of Final Research Achievements |
This project categorized agricultural product transportation in rural areas into "backbone transportation" and "intra-regional small-lot transportation." Focusing particularly on the "intra-regional small-lot transportation" of traveling pickups at agricultural product direct sales outlets, the project clarified the significance of the survival of transportation business in depopulated areas, which are the periphery of distribution, while also clarifying differences in economic viability requirements. We defined "peripheral distribution areas" as "rural and depopulated areas where transportation services are inadequate due to population decline and depopulation. The core transportation service handled large lots and was sufficiently profitable and sustainable. It was concluded that intra-regional small-lot transportation is a function of social common capital necessary for the maintenance and development of agriculture in depopulated areas and rural villages.
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Free Research Field |
農業市場学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義は、次のとおりである。物流は、従来「規模の経済」「効率性」などで事業者の利便性の視点から非論されていたものが多くみられた。本研究課題は、地方特に農山村在住者いわゆる利用者目線でのあらためて物流を見直した研究である。社会的意義は、次のとおりである。農山村の輸送は、今後人口の減少から小ロットになる。また、農山村の生産者は、高齢化や農作業に専念する必要性から、遠方にある集荷場へ輸送することが困難になると想定される。農山村では、買い物難民の問題も出ていることから、新たな対策が重要である。この点は、人口減少が進む日本において重要なものである。
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