• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

Research on the effects of processing fluency of health information on behavior change

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K10615
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58030:Hygiene and public health-related: excluding laboratory approach
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Okuhara Tsuyoshi  東京大学, 医学部附属病院, 准教授 (70770030)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木内 貴弘  東京大学, 医学部附属病院, 教授 (10260481)
高山 智子  国立研究開発法人国立がん研究センター, がん対策情報センター, 部長 (20362957)
石川 ひろの  帝京大学, 公私立大学の部局等, 教授 (40384846)
上野 治香  帝京平成大学, 健康メディカル学部, 講師 (40740668)
加藤 美生  帝京大学, 公私立大学の部局等, 助教 (70769984)
小池 宏子 (岡田宏子)  東京大学, 医学部附属病院, 特任助教 (30849352)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords医療コミュニケーション学
Outline of Final Research Achievements

This study examined the impact of processing fluency of health information on physical activity, vaccination, and cancer screening behaviors, reviewed readability studies in vaccination and cancer screening information, and advocated the importance of assessing and improving processing fluency of health information through academic papers and media. We also developed a Japanese version of The Patient Education Materials Assessment Tool, a scale to evaluate the understandability and actionability of health information.

Free Research Field

ヘルスコミュニケーション学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

健康医療情報の見やすさ、読みやすさ等の重要性は指摘されてきたものの、学術的な枠組みに基づく議論は乏しかった。本研究は心理学分野の処理流暢性に関する研究を理論的枠組みとし、健康医療情報の処理流暢性が行動変容に与える影響を検討した。また、The Patient Education Materials Assessment Tool日本版の開発は、市民・患者向け健康医療情報の理解しやすさと行動しやすさの改善に貢献をもたらし、大きな社会的意義を有する。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi