• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Evaluation of "Think Like a Nurse" Program to Develop Clinical Judgement among Baccalaureate Nursing Students.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K10753
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionSt. Luke's International University

Principal Investigator

MIURA Yuriko  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 准教授 (70709493)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小山田 恭子  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 教授 (70719252)
奥 裕美  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 教授 (80439512)
宇都宮 明美  関西医科大学, 看護学部, 教授 (80611251)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords臨床判断 / 移行期教育 / 専門職開発 / 看護実践能力 / 看護学生
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to evaluate "Think Like a Nurse" Program to develop clinical judgement ability using Concept-based Learning for nursing practice among Baccalaureate Nursing Students. The program consisted of (1) e-learning about concepts for nursing practice, and (2) scenario learning for facilitating sense of salience and clinical image. Participants were 25 nursing students. Findings showed a significant increase in the appropriate clinical judgment score of 4.28 pre-test to 7.60 post-test (p<.001). And the benefits of concept-based learning were reported by participants that students could identify important information, and make sense of information through the use of the concept.
The e-learning contents that created in this study will be made available to the public.

Free Research Field

看護教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

看護職の優れた判断にもとづく実践は、看護ケアの質と患者アウトカムの向上をもたらす。しかし、米国とオーストラリアにおける重症患者インシデントの分析では、新卒看護師の 2/3 以上が安全でない臨床判断を行っていることが報告されている。我が国においては、看護師の役割の拡大に対応できる看護実践能力の育成を目指し、第5次保健師助産師看護法指定規則改定にて、臨床判断能力の基盤を強化することが明記されたが、臨床判断能力の教育方略に関する妥当性の高い研究はまだほとんどなくエビデンスの創生が喫緊の課題となっている。本研究結果は、臨床判断育成の1方法としてコンセプト・ベースド・ラーニングを用いる有用性を示した。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi