2023 Fiscal Year Final Research Report
Establishing a nursing education programme that developed emergency nurses' autonomy from basic nursing education to clinical practice.
Project/Area Number |
19K10805
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
|
Research Institution | University of Hyogo (2021-2023) Osaka Prefecture University (2019-2020) |
Principal Investigator |
oe rie 兵庫県立大学, 看護学部, 准教授 (20802416)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
杉本 吉恵 大阪公立大学, 大学院看護学研究科, 教授 (40280185)
籏持 知恵子 大阪公立大学, 看護学研究科, 教授 (70279917)
田中 京子 大阪公立大学, 看護学研究科, 教授 (90207085)
北村 愛子 大阪公立大学, 看護学研究科, 教授 (90772252)
林田 裕美 大阪公立大学, 看護学研究科, 准教授 (10335929)
徳岡 良恵 大阪公立大学, 看護学研究科, 講師 (30611412)
井上 奈々 大阪公立大学, 看護学研究科, 講師 (80611417)
豊島 美樹 地方独立行政法人大阪市民病院機構大阪市立総合医療センター(臨床研究センター), 臨床研究センター, 主務 (70838812)
谷田 恵子 兵庫県立大学, 看護学部, 准教授 (60405371)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 救急看護 / 看護師の自律性 / 教育プログラム |
Outline of Final Research Achievements |
Qualitative research on education to enhance the autonomy of emergency nurses revealed that reflection is essential for nurses to realize their nursing skills. We developed a reflection-based education program for emergency nurses to enhance their autonomy. The subjects were 13 emergency nurses in their 20s with 3 to 8 years of emergency nursing experience. Scores on the autonomy scale after the intervention were lower than before the intervention. Free-text comments indicated that the discussion provided an opportunity to reflect on their own autonomy. A qualitative study of undergraduate nursing education that develops autonomy in emergency nurses revealed the importance of undergraduate nursing education that facilitates understanding of actual emergency nursing practice and promotes prompt clinical judgment.
|
Free Research Field |
クリティカルケア看護学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により、救急患者の救命や擁護に影響すると考えられる救急看護師の自律性を高める支援を明らかにできた。看護基礎教育から継続教育に至る救急看護師を対象とした自律性を高める支援が広がることは、救急看護師の自律性を高めることから救急看護実践の質の向上に寄与すると考えられる。
|