2023 Fiscal Year Final Research Report
The Influence of Word-of-Mouth/e-Word-of-Mouth on Decision Making in Sports Consumer Behavior
Project/Area Number |
19K11456
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59020:Sports sciences-related
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | クチコミ / eクチコミ / スポーツ消費者行動 / スポーツ参加 / スポーツ観戦 / クチコミ情報の入手経路 / クチコミ情報の発信経路 / マラソン |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to analyze the effects of word-of-mouth/e-word-of-mouth information on sports consumer behavior decisions, and to explain the behaviors that lead to sports participation and sports viewing through empirical investigation. In this study, we conducted a survey of runners who participated in the Kyoto Marathon (real event), runners who participated in the Onlain Kyoto Marathon (online event), fans who had watched the Kyoto Hannahlies, and sports participants who had run a full marathon. By analyzing the sports consumer behavior related to sports in various forms, we were able to identify the characteristics of word-of-mouth/e-word-of-mouth behavior.
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Free Research Field |
スポーツマーケティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
スポーツ消費者を対象としたクチコミ研究では、これまでクチコミ情報の受信行動に焦点が当てられてクチコミによる影響が分析されてきた。本研究では、スポーツ参加やスポーツ観戦にかかわるクチコミ情報の入手経路、および発信経路について分析した。 また、異なる形態でスポーツにかかわるスポーツ消費者行動を分析したことによって、クチコミ/eクチコミ行動の特性を明らかにすることができた。そして、送り手と受け手の双方向からスポーツ消費者行動におけるクチコミ/eクチコミの受信行動と発信行動の相互作用についての知見を得ることができた。
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