2021 Fiscal Year Final Research Report
Building of growth and teaching model of sprint running movement in elementary school children
Project/Area Number |
19K11571
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
林 陵平 岐阜大学, 教育学部, 助教 (20805486)
渡辺 輝也 愛知学院大学, 心身科学部, 准教授 (60586783)
津田 龍佑 金沢医科大学, 一般教育機構, 准教授 (80466648)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 短距離 / 相対成長 / PHV / v-sloop |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to build a growth and teaching model of sprint running movement in elementary school children. The main results are as follows. Development tendency were divided into three different development pace groups. Development tendency had non-linear characteristics. And almost elementary school children were included in the slowest development pace. Therefore a allometry growth and teaching model of sprint running movement in elementary school children was built in this study.
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Free Research Field |
陸上競技コーチング論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ヒトの発育は暦年齢だけで評価することは困難で,生物学的な指標も考慮に入れて,相対成長で評価する必要がある.同一の生まれ月であったとしても,身体的な発育は個人によって大きく異なるためである.そこで,本研究は,生物学的な発育を考慮するために,身長の発育スパートが出現する時点を考慮した年齢を用いて,短距離走動作の発達傾向を明らかにし,それにより指導モデルを構築した.これまで子供の短距離疾走能力は加齢に伴って直線的に変化すると認識されていたことから,それが非直線的に変化することを明らかにしたことは学術的に意義深い.また,子供の短距離走指導に新たな選択肢を与えるものであり,社会的にも意義深い.
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