2021 Fiscal Year Final Research Report
Exploring neuroscientific biomarkers of motor learning in children
Project/Area Number |
19K11576
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
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Research Institution | Nara Women's University |
Principal Investigator |
Nakata Hiroki 奈良女子大学, 工学系, 教授 (40571732)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
紙上 敬太 中京大学, 教養教育研究院, 准教授 (20508254)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 子ども / 脳波 / 事象関連電位 / 体性感覚 / NIRS / 運動イメージ |
Outline of Final Research Achievements |
It is an important issue in the field of physical education and sports science to elucidate the mechanisms of motor learning in children. The purpose of this study was to clarify the fundamental question, "Why are some children unable to perform movements well? In this study, I focused on gymnastics of elementary school children, and considered brain activity as a "neuroscientific biomarker of motor learning ability". I investigated the relationship between brain activity and motor performance in children.
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Free Research Field |
スポーツ科学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、子どもの運動パフォーマンスと認知機能との関係性について、特に有酸素能力に着目し、認知機能との関係性について報告がされはじめている。その中では、有酸素能力が高い子どもほど、認知機能が高いことが報告されている。しかし、実際の子どもの運動パフォーマンスと運動イメージ形成能力等に関する研究はほぼ皆無であり、推測の域を出ない。「運動が苦手な子はなぜ動作がうまくできないのか」「うまくできるためにはどうしたら良いのか」という脳内メカニズムの解明は、体育・スポーツ科学分野において非常に重要な研究テーマであり、その解決は重要な命題であると言える。
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