2021 Fiscal Year Final Research Report
Development and Deepening Data-Driven Physics-based CG Animations
Project/Area Number |
19K11990
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 60090:High performance computing-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Kanai Takashi 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (60312261)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 物理法則アニメーション / データ駆動法 / 深層学習 / キャラクタアニメーション / 髪アニメーション / 脆性破壊アニメーション / グラフアテンションネットワーク / 敵対的生成ネットワーク |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to establish a data-driven approach for real-time animation of physics-based animations. The approach taken here is to replace bottlenecks in the computational process with deep learning-based process. Through various experiments, we demonstrated the effectiveness of the proposed method, mainly in terms of processing speed and efficiency. Through these methods, we are convinced that data-driven physics-based CG animation can be an extremely effective method, especially in terms of real-time animation.
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Free Research Field |
コンピュータグラフィックス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
機械学習手法は近年長足の進歩を遂げており,最近では深層学習などの新しいツールが普及しつつある.本研究では,リアルタイムアニメーションが困難なトピックに対して,深層学習のような,他の分野で有効性が評価されている新しいツールを利用して,データ駆動型手法によるアプローチに取り組んだ.本研究の研究成果により,リアルタイムアニメーションを必要とする分野,例えば,ゲームやVRのような仮想空間において,人物や自然物のより写実的な表現をすることが可能となる.
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