• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Research-status Report

情動的交流への知的介入を実現する協調学習支援エージェントの研究開発

Research Project

Project/Area Number 19K12275
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

林 佑樹  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 准教授 (40633524)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords多人数マルチモーダルインタラクション / CSCL / 議論リフレクション / ドキュメントセマンティクス / 創造的議論
Outline of Annual Research Achievements

創造的議論が期待される研究ミーティングを対象として,本年度は主に以下の2つの取り組みに関する成果を挙げた.
(1) 議論インタラクション検出・介入モデルの洗練化:議論インタラクションの様相を捉える手立てとして,議論資料に埋め込まれた意味情報(ドキュメントセマンティクス)と,この議論資料に対する議論時のマルチモーダル情報(ロール情報が付与された視線情報,発話情報)に基づき,議論インタラクション区間を検出し,議論活動に対する介入・内省を目掛けた助言を生成するモデルを検討した.議論インタラクション区間の検出は,処理の説明性の高い宣言的ルールとして規定できるようになっており,ルール作成者間でその設定意図を明示的に比較・検討しながら,これを持続的に活用・洗練していける枠組みとなっている.
(2) リフレクション支援システムの開発:創造的議論活動を,事前準備,議論,振り返りの一連のサイクルから構成される活動とみなし,(1)で検討した議論インタラクション検出・介入モデルを具体化したルール作成支援システムを開発した.そして,このシステムで設定されるルールに基づき,創造的議論を目掛けた準備時の思考活動への振り返りをも対象に含む,研究内容の議論文脈に立ち入った内省を促すリフレクション支援システムを実装した.初期的ではあるが,数セッションの実験的データを対象とし,構築したシステムが正しく動作することを検証している段階である.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

研究計画で予定していた情動認識モデルのためのデータ収集実験は,新型コロナウイルスの感染拡大の影響を受けて実施が困難であると判断した.このことを受けて,議論への即時的な介入を視野に入れた議論インタラクションの検出・介入モデルを検討し,議論リフレクション活動を支援するためのシステム開発を推進することに方針を変更した.また,初年度に整備した議論時に用いる協調学習支援システム開発プラットフォームについて,参加者映像を送受信するためのソフトウェアのサポートが2021年初頭に終了したため,この代替となる仕組みを検討・実装している段階にある.これらを総合して「やや遅れている」と評価した.

Strategy for Future Research Activity

上述の協調学習支援システム開発プラットフォームの不備を修正するとともに,今年度開発した議論インタラクション検出・介入のためのルール作成支援システムを組み込んだ議論環境を整備し,対話支援戦略を備える対話介入エージェントの動作検証を実施する計画である.そして,新型コロナウイルス感染症の状況を鑑みながらではあるが,対話支援機能の働きかけの有無により,議論時の参加者の学習態度がどのように変容したかや,今年度に開発したリフレクション支援システムの助言の効果を検証していく予定である.

  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Toward Personalized Scaffolding and Fading of Motivational Support in L2 Learner?Dialogue Agent Interactions: An Exploratory Study2020

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Journal Title

      IEEE Transactions on Learning Technologies

      Volume: 13 Pages: 604~616

    • DOI

      10.1109/TLT.2020.2989776

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Model-Based Development of Spatial Movement Skill Training System and Its Evaluation2020

    • Author(s)
      Ayumi Yamazaki, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Journal Title

      IEICE Transactions on Information and Systems

      Volume: E103.D Pages: 1710~1721

    • DOI

      10.1587/transinf.2019EDP7230

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Psychological potential field and human eye fixation on binary line-drawing images: A comparative experimental study2020

    • Author(s)
      Naoyuki Awano, Yuki Hayashi
    • Journal Title

      Computational Visual Media

      Volume: 6 Pages: 205~214

    • DOI

      10.1007/s41095-020-0169-5

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Services Task Model Based Dialogue Scenarios Design Towards L2 WTC Support Oriented Dialogues Authoring Tool2020

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Journal Title

      Human Interface and the Management of Information. Interacting with Information

      Volume: 12185 Pages: 145~163

    • DOI

      10.1007/978-3-030-50017-7_10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Multimodal Interaction-Aware Integrated Platform for CSCL2020

    • Author(s)
      Aoi Sugimoto, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Journal Title

      Human Interface and the Management of Information. Interacting with Information

      Volume: 12185 Pages: 264~277

    • DOI

      10.1007/978-3-030-50017-7_19

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 議論の内省を促すリフレクション支援環境―ドキュメントセマンティクスとマルチモーダル情報を活用して―2021

    • Author(s)
      正野敦也, 林佑樹, 瀬田和久
    • Organizer
      教育システム情報学会 2020年度特集論文研究会
  • [Presentation] 他者視点の認知を促すプレゼンシナリオ設計支援システム2020

    • Author(s)
      正門和己, 林佑樹, 瀬田和久
    • Organizer
      教育システム情報学会 2020年度第6回研究会
  • [Presentation] Semi-Automatic Authoring of Task-Oriented English Dialogue Scenarios2020

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Organizer
      人工知能学会 第91回 先進的学習科学と工学研究会
  • [Presentation] Semi-automatic Generation of Spoken English Dialogue Scenarios Based on Service Process Model2020

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Organizer
      第34回人工知能学会全国大会
  • [Presentation] 創造的議論からの学びを促すリフレクション支援手法の検討 ―ドキュメントセマンティクスとマルチモーダル情報の活用―2020

    • Author(s)
      正野敦也, 林佑樹, 瀬田和久
    • Organizer
      第34回人工知能学会全国大会
  • [Presentation] Services Task Model Based Dialogue Scenarios Design Towards L2 WTC Support Oriented Dialogues Authoring Tool2020

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Organizer
      22nd International Conference on Human-Computer Interaction (HCII2020)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Multimodal Interaction-Aware Integrated Platform for CSCL2020

    • Author(s)
      Aoi Sugimoto, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Organizer
      22nd International Conference on Human-Computer Interaction (HCII2020)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi