• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

Research and Development of Collaborative Learning Support Agents for Intellectual Support of Emotional Interaction

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K12275
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

Hayashi Yuki  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 准教授 (40633524)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords多人数マルチモーダルインタラクション / ドキュメントセマンティクス / CSCL / 議論支援エージェント / マルチモーダル情報処理機構 / 議論支援フレームワーク
Outline of Final Research Achievements

The study aims to develop an intelligent agent that facilitates interaction among participants in online discussions. We achieved the following results: we developed a rule setting support system that allows for declaratively defining rules to capture various discussion situations with different abstractions and time scales as well as to present advice including stimulation for emotional aspects according to the situation; we developed a discussion support framework equipped with a multimodal information processing mechanism to process interaction information in real-time; we developed a prototype system based on the discussion support framework and validated the feasibility of the discussion support agent.

Free Research Field

教育システム情報学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ネットワークを介した協調学習や創造的議論における参加者相互のインタラクション状況を捉え,多様な知的介入を実現する議論支援システム(エージェント)開発を可能とするフレームワークを実現している点に学術的・社会的な意義がある.議論状況検出および助言生成のルールを宣言的形式で規定できるように設計したことで,対象とする議論状況や介入方法にルール設定者が込めた意図を比較・共有・再利用することができるようになり,第三者による追試・評価での利用や対象とする議論状況での異なる介入手法の比較分析といった知見の積み上げに資する枠組みを提案している.

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi