2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of a Communication Method for Increasing Willingness to Pay to Water Tariff
Project/Area Number |
19K12443
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 64060:Environmental policy and social systems-related
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
SADAHIKO ITOH 京都大学, 工学研究科, 教授 (10184657)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平山 修久 名古屋大学, 減災連携研究センター, 准教授 (00399619)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 水道料金 / 上水道 / コミュニケーション / 情報提供 |
Outline of Final Research Achievements |
While Japan’s water tariff will inevitably increase in the future, the increase needs to be implemented smoothly taking sufficient communication with citizens. A previous study has found that the citizens’ evaluation of the current water tariff has the strongest impact on the acceptance of water tariff increase. In this study, the effects of improving the evaluation on water tariff and the acceptance of water tariff increase were analyzed by providing citizens with eight kinds of information relevant to water supply. It was demonstrated that the information on a comparison with the price of bottled water, a comparison with other rates, self-supporting system, the impact on the environment, and progressive water rates system improved the evaluation on current water tariff. In addition, it was shown that the information on the impact on the environment and self-supporting system improved the acceptance of water tariff increase.
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Free Research Field |
上水道工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
わが国の水道料金は今後上昇していかざるをえない。値上げにあたっての水道事業体の一般的な立場とは、「水道料金の値上げは、アセットマネジメントに基づいた将来必要なものなので、どうかわかってください」というものではないだろうか。ただ、このような説得的コミュニケーションでは、人々の態度や行動を変容させるのは困難であることはすでに明らかにされている。情報公開やコミュニケーションにも、一定の手法や技術があるのである。本研究では「値上げ容認度」に関する市民の意識構造モデルを呈示した。これによって、水道事業体が、お客さまに対して、説得的ではなく効果的にコミュニケーションを実施するポイントを提供できた。
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