2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a pet robot that promotes intimacy using the pupil response for close rapport
Project/Area Number |
19K12890
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90150:Medical assistive technology-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | ヒューマン・ロボット・インタラクション / 親近性 / 新奇性 / 非言語コミュニケーション / ロボットセラピー / ソーシャルロボティクス / ソーシャルシグナル |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to obtain a guideline for so-called " getting into the bosom" communication design that acquires and promotes a sense of familiarity and relief with pet robots. Therefore, we proceeded with two approaches: "Analysis" to analyze impression formation by pupil size, and "design" to develop and evaluate a communication system based on pupil responses that incorporate novelty and familiarity. In the "Analysis" process, we analyzed the impression caused by pupil size itself by factor analysis using two different communication media. In the "Design" process, we applied the knowledge obtained from the above analysis and developed an affective expression method using virtual lighting. The effectiveness of the proposed method was confirmed by sensory evaluations. Through these approaches, we obtained guidelines for communication design for promoting familiarity.
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Free Research Field |
感性ロボティクス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、瞳孔がもたらす印象形成を解析し、親近性と新奇性の両側面に対する特徴を有することや、それらの関係がトレードオフにあることを示した。さらに、親近性をもたらす瞳孔反応に加え、仮想照明による新奇性を表現することで、人の興味を惹きつける効果があることを確認した。これらの成果は、これまでの認知心理学やヒューマン・ロボット・インタラクション領域の知見を拡充させるだけでなく、人とかかわる人工物設計の重要な指針となり、学術的意義が極めて大きい。さらに、本研究で得られた成果は、医療福祉分野だけでなく、カウンセリングや教育・エンタテインメント分野への波及が可能であり、社会的意義が極めて大きい。
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