2021 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Making of Art History in Postwar Japan: With a Focus on the Context of International Contemporaneity and the Nature of Japan in the 1960s
Project/Area Number |
19K13007
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
|
Research Institution | Kyoto City University of Arts |
Principal Investigator |
Yamashita Kohei 京都市立芸術大学, 美術学部/美術研究科, 非常勤講師 (50792131)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 前田常作 / 国際的同時性 / 戦後日本美術 / 日本文化論 / オノサト・トシノブ / 国際性 / 民族性 / 日本性 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the context of “international contemporaneity,” as observed in art discourses in Japan during the 1960s. Simultaneously, I took notice of articles on Maeda Josaku by main art critics of that time as well. For analyzing materials mentioned above, I referred to the fundamental structure of Japanese culture. The analysis revealed that the context of “international contemporaneity” is multilayered and involves the problem of the bias for “internationality,” and on the other hand, one of the domestic institutions, the shift from art circles to individuals. The “internationality” in Japanese art involves “the difficulty of converging” toward only the mainstream criterion of value, and besides, the nature of “deviation” from it. This multilayered nature, involving this “deviation,” is just defined as Japan-ness of “international contemporaneity” in Japan.
|
Free Research Field |
近現代美術史、表象文化論
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、これまでの日本の前衛史では見過ごされていた、1960年前後の日本の抽象絵画が果たした役割を明らかにした点にある。日本における真の「国際的同時性」は、1960年代の「反芸術」世代の一つ前の世代にすでに発端があり、前田常作はその重要な位置付けにある作家とみなすことができる。 またこのように美術言説「国際的同時性」の発端を、前田常作やオノサト・トシノブら1960年前後の抽象絵画の表現論にまで遡らせることによって、日本美術界の構造を押さえた国際的に発信し得る日本の「展覧会史」を形成することが可能となる。
|