• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Historical study on the transnational diffusion of domestic economy in Britain and Japan

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K14108
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

NAKAGOMI Sayaka  立教大学, グローバル・リベラルアーツ・プログラム運営センター, 特任准教授 (00778201)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywordsトランスナショナル / 留学生 / ジェンダー / 大江スミ / 家政学 / 家庭科 / イギリス教育史 / イギリス女子教育史
Outline of Final Research Achievements

This research aims to clarify the structure and characteristics of the global expansion of women's secondary and higher education in the late 19th to the early 20th centuries by focusing on the transnational move of women study abroad students/women educators between Japan and Britain in the modern period by focusing on Oe (nee Miyakawa) Sumi and Domestic Science. Firstly, Oe's transnational experience as one of the government-funded study abroad students and her achievements after returning to Japan will be analysed by using primary historical sources in Japan and Britain. Secondly, this research aims to clarify the educational and social conditions surrounding Domestic Science education in the UK at the time of her study abroad.

Free Research Field

近現代イギリス女子教育史、近代日本女子教育史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は近代のイギリスと日本の社会と教育におけるジェンダー観を浮き彫りにすると同時に、両社会を越境する女性のトランスナショナルな活動の可能性を明らかにする。本研究の学術的意義はイギリスと日本の女子中等・高等教育の歴史をトランスナショナルな視角から考察し、特に日本における研究成果を国際的に発信する点である。本研究の社会的意義は、社会のグローバル化や家族関係の多様化に教育がいかに対応するかという今日的課題を、ジェンダーとトランスナショナルの視点から歴史的に考察する点である。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi