2023 Fiscal Year Final Research Report
Design of Environment Education Programs using animals in early childhood education facilities and building practice model.
Project/Area Number |
19K14212
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Tokyo University of Agriculture |
Principal Investigator |
Morimoto Mari 東京農業大学, 農学部, 助教 (30611678)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 人と生き物のかかわり / 保育者養成 / 遊びと学びのデザイン / 生き物飼育 / EfS / プログラム開発 / バイオフィリア / アニマルウェルフェア |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to develop a "animal assisted environmental education program" to promote education through the appropriate use of animals and environmental education in early childhood , proposing an effective model that can be implemented in childcare site, and to construct a design for the training of childcare professionals for ongoing practice. Using familiar creatures as the subject matter, we built a practical model that can be arranged and continuously worked on by the childcare providers through the results of 1. development of various programs and related play tools (teaching materials), 2. practice and evaluation using above programs and tools by young children and caregivers (including childcare students), 3. redesign of the programs and play tools (teaching materials), and 4. consideration of how to provide the developed content and implementation of provision.
|
Free Research Field |
人間動物関係学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
園における生き物飼育をはじめとした自然体験は、近年、その必要性が指摘されている環境教育においても重要な意味を持つと考えられている。他方で、現状として飼育動物は保育に十分に活用されておらず、環境教育も保育者が主体となって取り組むことができる実践モデルが存在しないため、双方の促進に向けた課題となっている。そこで本研究では、多様な生き物を題材に、各園の実情に合わせてアレンジ可能な「生き物介在型環境教育プログラム」及び遊びツール(教材)を多数デザインした。これによって、多くの園が保育に生き物を活かすことができ、幼児期の環境教育のねらいに則した継続的な実践に向けた一歩を踏み出す一助になると考えられた。
|