2022 Fiscal Year Final Research Report
Estimation of "learning stumbling" by integrating physiological data and learning log
Project/Area Number |
19K14319
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Fukuoka Institute of Technology (2020-2022) Kyushu University (2019) |
Principal Investigator |
Tamura Kaori 福岡工業大学, 情報工学部, 准教授 (00762535)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 視線計測 / 注意 / 学習 / 教育工学 |
Outline of Final Research Achievements |
The research using KAKENHI aimed to investigate the relationship between the learning performance of a video lecture and physiological data during class attendance. In this research, eye-tracking measurement was introduced as physiological data. In eye gaze data during the video lecture, the students who got low scores in the post-video lecture gazed at the figures and pictures in the video lecture shorter than those who got higher scores. Thus, learning performance related to how long students gazed at figures and pictures. Then, the students were split based on the vocabulary test scores of the lecture language, Japanese. Again, the low-vocabulary group gazed at the figures shorter than the high-vocabulary group. These results will be helpful in modifying course design based on physiological evidence.
|
Free Research Field |
生体医工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
一つ目の成果は、新規知識の獲得効率と母語の語彙力・文法力との関連性について示したことである。この成果はアダプティブラーニングを効果的に活用する場面等で貢献するものである。 二つ目の成果として、オンデマンド授業中の動画を見る視線動態が授業視聴後の成績と関連性があることを視線計測により示したことがある。特に成績によって図表の見方に違いがあることが明らかとなった。この成果は動画教材などをデザインする上での効果的な図表の使用方法提案につながる。さらには図表理解における教育の重要性を示唆しており、遠隔・対面に関わらず様々なコースデザイン改善に寄与するものである。
|