2022 Fiscal Year Final Research Report
Developing a Psychological Support Model utilising Pop culture
Project/Area Number |
19K14422
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
|
Research Institution | Jumonji University (2022) Prefectural University of Hiroshima (2019-2021) |
Principal Investigator |
SASAKURA Shoko 十文字学園女子大学, 教育人文学部, 准教授 (00800913)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 心理臨床 / 思春期・青年期 / ポップカルチャー / サブカルチャー / 漫画・アニメ・ゲーム / カウンセリング / プレイセラピー |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to determine how counselors use pop culture, such as video games and anime, for psychological support. First, 98 counselors were surveyed. The results showed that almost all counselors had experience communicating about pop culture in psychological support. They used them to form rapport, understand clients, and expand client resources. Next, 20 counselors were interviewed; analysis of the interviews using M-GTA revealed that counselors used the assessments they understood from their clients' pop culture narratives in their consultations with other supporters. Thus, the results showed that pop culture can be used in various ways in psychological support.
|
Free Research Field |
臨床心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ポップカルチャーを心の支援に活用することは可能なのか。可能ならどのような活用方法が存在するのか。現代日本において、ゲームやアニメといったポップカルチャーは娯楽とみなされ、それらの話題は「雑談」として括られがちである。しかしながら、一部のカウンセラーはポップカルチャーの話題を「関係づくり」や「クライエントの理解」、「リソースの拡大」、さらには「関係者とのコンサルテーション」にまで活用していることが明らかとなった。好きなものの話題を自由に話せる安心感は、次第に自分自身への洞察や苦悩の語りへと発展する可能性をも秘めている。これは現代の若者への心理支援のあり方を更新する研究結果であると言えるだろう。
|