2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a learning methodology to improve the pullover and backward circle of elementary school children.
Project/Area Number |
19K20086
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
|
Research Institution | Niigata University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
Harigai Michiko 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 助教 (80826149)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 小学校体育 / 鉄棒運動 / 学習指導プログラム / 観察的評価 / 逆上がり / 足抜きまわり / 基礎・基本 / 事例的研究 |
Outline of Final Research Achievements |
In horizontal bar exercise classes, elementary students should learn the basic movements and "turning the body forward or backward between arms from hanging position" and "front flip" before learning the pullover, so that they can perform each movement better. It is also suggested that even for children who have not fully mastered the basic movements at the beginning of the unit, learning the basic movements at the same time as the pullovers may help them achieve the breech.
|
Free Research Field |
体育、身体教育、体育科教育、スポーツ教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
逆上がりは、鉄棒運動の代表的な技であり、多くの児童ができるようになりたい技である。しかしながら、鉄棒運動は、技ができる・できないがはっきりしているため、運動の得意不得意によって興味関心に与える影響も大きく、学年が上がり、技が高度になるほど苦手意識を持つ児童が増加する運動種目である(藤井,1989;三木,2015)。加えて、指導者の多くも苦手意識や指導に対する難しさを感じている(清水ら,2019)。 本研究で得た成果は、授業改善に向けた基礎資料となり、今後の授業内容や学習指導計画を検討するうえで学術的および社会的意義のあるものである。
|