2021 Fiscal Year Final Research Report
Curriculum development for implement "Japanese Sign Language" as an elective subject in high school
Project/Area Number |
19K21625
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
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Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中野 聡子 (金澤聡子) 群馬大学, 教育学部, 准教授 (20359665)
川端 伸哉 群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 研究員 (20815344)
二神 麗子 群馬大学, 教育学部, 助教 (30784813)
上原 景子 群馬大学, 教育学部, 教授 (40323323)
冨田 更紗 (甲斐更紗) 群馬大学, 教育学部, 助教 (40589636)
能美 由希子 群馬大学, 教育学部, 助教 (40839487)
下島 恭子 群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 研究員 (80839457)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Keywords | 手話 / 高校選択科目 / カリキュラム開発 / 学校設定科目 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, a textbook and curriculum were created to implement “Japanese Sign Language” as an elective subject in high school, and a trial implementation in high schools was conducted. ① We created a textbook for first-year university students, and after several modifications upon implementation at university, we developed a complete text that incorporated both grammar acquisition and project learning. ② We analyzed institutional challenges for the realization of a high school elective sign language course. It was suggested that following the curriculum of “Sign Language Service Worker Training” could lead to the training of a new generation of sign language interpreters. ③ Results of implementing sign language education in high school suggest that it is important to set clear goals that can be achieved in the three years of high school and construct a curriculum that is tailored to the academic awareness of high school students.
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Free Research Field |
聴覚障害児教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学校教育の中での手話学習の多くは、小学校の総合的な学習の時間等での単発的な授業として行われており、手話スキル習得を意図した体系的な学習に繋がるものとなり得ていない現状がある。その中にあり、散発的ではあるが一部の高校で学校設定科目として実践されている手話の実践の現状分析を行いつつ、体系だった実践の実現に向けてカリキュラムを実践的に構築したことは、学校教育に適した体系的な手話教育のカリキュラム開発としての学術的意義があると同時に、手話通訳者の高齢化や聴覚特別支援学校教員の手話スキル不足といった課題がある中、手話に関わる専門職育成に繋がる若年層の手話習得の機会の開拓という点で大きな社会的意義がある。
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