2023 Fiscal Year Final Research Report
What encourages volunteer participation? Causal inference based on field experiments
Project/Area Number |
19K21723
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 8:Sociology and related fields
|
Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
Aoki Rina 愛媛大学, 法文学部, 助手 (50838638)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
福井 秀樹 愛媛大学, 法文学部, 教授 (00304642)
小佐井 良太 愛媛大学, 法文学部, 教授 (20432841)
石坂 晋哉 愛媛大学, 法文学部, 教授 (20525068)
胡 光 愛媛大学, 法文学部, 教授 (50612644)
鈴木 静 愛媛大学, 法文学部, 教授 (80335885)
|
Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2024-03-31
|
Keywords | ボランティア / コロナ禍 / 学生生活 |
Outline of Final Research Achievements |
First, we conducted interviews to identify students’ motivations for participating in volunteer activities. Initially, the students were greatly influenced by the university’s regular courses and professors. Still, as they continued their volunteer activities, they came to value the social significance of their activities and the personal interactions within and outside the university. Second, we held research meetings with Mr. Masamichi Yoshitsubaki, an international volunteer, regarding cultivating students’ motivation to participate in out-of-school volunteer activities. We found that respecting students’ autonomy is essential. Third, we surveyed the continuity and changes in the motivation of students involved in regular and semi-regular university activities remotely held during the COVID-19 pandemic. We found that maintaining personal interaction on and off campus is essential for keeping students motivated even in a conduct-restricted environment.
|
Free Research Field |
政策情報科学・教育心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
第一に、大学生がボランティア活動を開始する動機と、活動を継続する要因にわけて、その現代的特徴を検討したことにある。高度情報化が進むなかであっても、大学生は正課活動や教員といった大学教育や人間関係に信頼をおく結果になったことは、今後の大学教育や国及び自治体の若者政策を検討するうえでの基盤となるであろう。 第二に、コロナ禍で大幅な行動制限が生じた場合でも、大学生にとって種々の手法を用い教育を継続すること、教員および学生同士の交流を維持することの重要性が明らかになった。学生支援の中でも日常的な人的交流の重要さは、今後重視すべき事柄である。
|