• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

International Collaboration for the Standardisation of Curriculum on Computational Thinking

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K21743
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Isoda Masami  筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鹿野 利春  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (20770168)
上野 耕史  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (20390578)
銀島 文  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総合研究官 (30293327)
坂谷内 勝  国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (70187053)
溝口 達也  鳥取大学, 地域学部, 教授 (70304194)
岸本 忠之  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (50324025)
小原 豊  関東学院大学, 教育学部, 教授 (20375455)
松嵜 昭雄  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2023-03-31
Keywordsコンピュータ思考 / 数学的思考 / 統計的思考 / 教育課程 / リテラシー / STEM教育 / 人工知能 / データサイエンス
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to challenge and propose an unknown image of information education content that will lead the AI society. As a germ of this, the research aims to explore the components of information education content that comprehensively cultivates computational thinking (a way of thinking when utilising computers in the age of AI), which forms the basis of the Fourth Industrial Revolution, in subject education such as information science and mathematics. The results of the research have been integrated into a curriculum reform recommendation document Developing Computational Thinking on AI and Big Data Era for Digital Society, which was published in the APEC region in FY2021, incorporating the results of this research.

Free Research Field

教科教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、日本政府が推進するAPECプロジェクトにおいて日本が先導する成果を、APEC域内への教育課程勧告文書として提出した点にある。
その勧告はComputational Thinking及びStatistical Thinkingを従来枠組みを超えた、今日的視野で展開し、学校段階毎の教育可能性を事例によって示したことである。小学校段階では、コンピュータ抜きでComputational Thinking が育成し得ることを例示した。それはChatGPT時代の教育像を見通す視野である。
ASEANでは礒田の提案で、小学校段階向けにこの成果を敷衍するプロジェクトを立ち上げることになった。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi