2023 Fiscal Year Final Research Report
Integrated program for social brai development and teachers training
Project/Area Number |
19K21746
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
|
Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
Sugita Katsuo 千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 特任教授 (40211304)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松澤 大輔 千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 特任准教授 (10447302)
小泉 佳右 千葉大学, 国際教養学部, 准教授 (20425359)
久住 庄一郎 千葉大学, 教育学部, 教授 (40361399)
飯塚 正明 千葉大学, 教育学部, 教授 (40396669)
大島 郁葉 千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 教授 (40625472)
小宮山 伴与志 千葉大学, 教育学部, 教授 (70215408)
中道 圭人 千葉大学, 教育学部, 教授 (70454303)
櫻井 健一 千葉大学, 予防医学センター, 教授 (80323434)
宮寺 千恵 千葉大学, 教育学部, 准教授 (90436262)
細川 かおり 千葉大学, 教育学部, 教授 (50259199)
|
Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2024-03-31
|
Keywords | 神経発達症 / 認知リハビリテーション |
Outline of Final Research Achievements |
Interaction of environmental and genetic factors are investigated in neurodevelopmental disorders. Comprehensive therapeutic education program including cognition-behavioral and neuropsychological supports has been made after the results. This program guidebook has been revised annually and was added some documents about supports for gifted children in the final research year. This guidebook is registered in repository of Chiba University Library and open internationally on the internet for everybody. This program was introduced for some classes at the Department of Education, Chiba University and utilized for development of teachers caring for children with neurodevelopmental disorders. This therapeutic education program from the point of cognition rehabilitation has been first proposed and now been in proceeding all in Japan.
|
Free Research Field |
小児神経学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
遺伝と環境要因の 相互作用調査は今後症例数を増やして検討した。その結果に基づき、初年度認知行動療法を加味した治療教育プログラムを学校現場で実践でき る体制を構築した。さらにGifted childへの早期支援、診断体制の構築も教育と医療の連携を図りながら進めた。 一方従来国内にはなか った神経発達症への包括的治療教育プログラムのガイドブックとして公開し、誰もが閲覧可能とした。このガイドブックを実践しうる教員となる教員養成大学生を大学で教育した。根本的治療法のなかった神経発達症の社会脳育成を深化させ、神経発達症に併発しやすいいじめ被害、不登校、行為障害などの 二次障害軽減にもつなげる。
|