• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

'How Woman Live' in Bildungsroman : a comparative sociology of cultural representation.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K21761
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Inagaki Kyoko  京都大学, 教育学研究科, 名誉教授 (40159934)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 里欧  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (40566395)
椎名 健人  京都大学, 教育学研究科, 助教 (60838671)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2024-03-31
Keywords女性の生き方 / ビルドゥングスロマン / 連続テレビ小説
Outline of Final Research Achievements

This research analyzes how women’s growing up has been perceived, from the perspective of ‘Bildungsroman’, focusing on NHK’s Morning Drama series(Asadora) .
The results are as follows: ①in the dramas, building good relationship with others are important for growing up rather than internal struggle, ②for audience, watching over the female protagonist’s ‘grow up’ provides the opportunity to reflect their work and lifestyle, and ③The core of 'grow up' is not to be successful but in finding own values and confidence.These findings are suggestive for reconsidering the meaning of grow up in contemporary society.

Free Research Field

教育社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1)男性を中心とする成長物語(ビルドゥングスロマン)とは異なるもうひとつの成長モデルとしての女性のビルドゥングスロマンという視点の新しさ (2)長期にわたって女性の生き方を描いてきた朝ドラを分析対象にすることによって、「女性の成長と自己形成」の変遷を社会的背景のなかで描出できること (3)ポスト近代社会における自己形成や「成長」の意味を新たな視点から探究したこと等が、学術的意義である。研究成果によって得られた知見は、現代社会における子どもの成長過程で経験する失敗やその乗り越えかた、他者との関係のつくりかたなどを見直し、教育への具体的な示唆につながることなどの社会的意義がある。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi