2022 Fiscal Year Final Research Report
The impacts of changing perceptions of education on academic achievement
Project/Area Number |
19K23217
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0107:Economics, business administration, and related fields
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Research Institution | Osaka Metropolitan University (2022) Osaka City University (2020-2021) Tohoku University (2019) |
Principal Investigator |
Kuroda Yuta 大阪公立大学, 大学院経済学研究科, 准教授 (80845074)
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2023-03-31
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Keywords | 教育経済学 / ミクロ計量経済分析 / 大学進学 / 学校の階層化 / 学校選択 / 主観的信念 / ロールモデル / イベントスタディ |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigates the effects of the appearance of high-achieving graduates in disadvantaged schools (with low university enrollment rates). Japanese high schools are stratified, with each high school having almost fixed tiers of universities to which students advance. Because it is so rare for students from disadvantaged schools to be accepted to top universities, students who do make it can be accidental role models who inspire motivation, aspiration, and belief in their lower schoolmates. I create and use various definitions of disadvantaged schools and high-achieving graduates by using university acceptance data for almost all high schools in Japan from 2001 to 2021. The results showed that the incidence of high-achieving graduates improved the university acceptance outcomes of disadvantaged high schools for subsequent years.
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Free Research Field |
教育経済学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
既存研究は優秀な名門校や途上国の学校を対象とした(自然)実験を中心としているため、先進国における非進学校のような相対的に不利な立場に関する実証的証拠は不足している。信念や意欲には相対的な立場が大きく影響するため、全国規模かつ長期のデータを用いて分析したことは本研究の重要な貢献である。設備投資や少人数教育等と比較して、情報やロールモデルの提供は非常に費用対効果が高いため、財政状況の芳しくない日本においては政策的な意義も大きい。成績優秀者の地理的な集中に依存しないことで相対的に学力の低い学校の達成度を長期的に改善する可能性を示唆することで、教育格差の是正に貢献しうる。
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