2020 Fiscal Year Final Research Report
A Research on Pupils' Motivation to Foreign Language From the Perspective of Educational Psychology
Project/Area Number |
19K23336
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Kyoto University of Education (2020) Joetsu University of Education (2019) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2021-03-31
|
Keywords | 動機づけ / 自己決定理論 / 内発的動機づけ / 心理的欲求 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, from the viewpoint of self-determination theory(SDT), we clarified the motivation in foreign language activities and English classes in elementary school children using Basic Psychological Needs Theory(BPNT) and Organic Integration Theory(OIT). The purpose is to clarify the relationship with the motivation in learning English. A preliminary survey was conducted for fifth- and sixth-graders to create English classes' need satisfaction scales and their frustration scales. It also makes scales for intrinsic and extrinsic motivation in learning English. This study clarifies how need satisfaction and frustration in English lessons are related to intrinsic and extrinsic motivation in learning English.
|
Free Research Field |
動機づけ
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究成果の学術的意義に関しては、2020年度から実施されている小学校外国語における児童の動機づけ要因の関連性を明らかにすることは非常に重要であるという点にある。その理由として、児童が新しい教科としての英語(外国語)においてどのような動機づけ要因を有し、それらがどのように関連しているかを明らかにすることは今後の教育を進めるにあたり重要とされることであるからである。本研究では、心理的欲求の充足が内発的及び自律的動機づけに影響し、阻害が他律的動機づけに影響してしまうことが明らかになった。この結果を踏まえて今後の外国語の授業について考えていく必要性を学術的見地から見出した。
|