2020 Fiscal Year Final Research Report
Career Development of Former International Students from China Working in Japan: Their Vocational Identity Development
Project/Area Number |
19K23346
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Kanda University of International Studies (2020) Meiji Gakuin University (2019) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2021-03-31
|
Keywords | 職業的アイデンティティ / キャリア発達 / 中国人元留学生 / キャリア満足度 |
Outline of Final Research Achievements |
The present study examined the vocational identity of former international students from China working in Japan and clarified the links between vocational identity and career outcomes. The results of the questionnaire surveys revealed that six vocational identity statuses were derived: achieved, diffused, doubtful commitment making, searching moratorium, moratorium, and foreclosed. The findings also showed that their career outcomes in terms of career satisfaction, job performance, turnover intention, and yearly income differed by these six vocational identity statuses.
|
Free Research Field |
異文化コミュニケーション
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本で働く元留学生のキャリア形成に関する既存の研究では、彼・彼女らの職業的アイデンティティとキャリア発達との関連に着目するものが見られなかったが、本研究はその空白を埋めた。また、本研究を通じて、Porfeli et al (2011)が開発した職業的アイデンティティ・ステイタスの評価モデルは、日本で働く元中国人留学生に応用できることが実証された。さらに、日本で働く元中国人留学生の職業的アイデンティティのあり方を明らかにすることによって、日本で働く中国人元留学生のキャリア形成のプロセスをより深く理解することができ、彼・彼女らのキャリア発達の支援策を作成するための手がかりを考案したと考えている。
|