• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

A cross cultural study on the community of inquiry in the research lessons of mathematics.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20243039
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

FUJII Toshiakira  Tokyo Gakugei University, 教育学部, 教授 (60199289)

Project Period (FY) 2008 – 2012
Keywords数学教育学 / 授業研究 / 集団思考 / 比較文化的研究
Research Abstract

本研究の目的は、算数・数学科における「研究授業」の役割と機能を「集団思考」の質に焦点を当てて明らかにすることである。
わが国の「授業研究」およびその中で中核となる「研究授業」は、近年、急速に海外に普及してきているが、その質が問題となってきている。実際、算数・数学科においては、「研究授業」において、確かにわが国で望ましいとされる問題解決型の授業展開となっているが、そこでの「集団思考」の場面が形骸化し、思考が深まっていない実態が見いだせる。そこで、本研究では、わが国の「授業研究」及び「研究授業」に関心の高い米国と、わが国の算数・数学科の授業の特長を「集団思考」とみているオーストラリアの研究者を海外共同研究者とし、異文化の光の元で「研究授業」における「集団思考」の質にメスを入れていく。このことにより、「研究授業」における「集団思考」の質を左右する要因が解明され、海外においてより良い「研究授業」を行う上でも示唆が得られよう。
(1)国内の「授業研究」における「研究授業」および「研究授業」後の研究討議会の実態を解明するために、ビデオによる映像及び音声データ、教師へのインタビュー、ノートや板書などの各種データの収集・分析を行う.
(2)国外のLesson Studyにおける「研究授業」および「研究授業」後の研究討議会の実態を解明するために、ビデオによる映像及び音声データ、教師へのインタビュー、ノートや板書などの各種データの収集・分析を行う。
(3)国外において、「研究授業」を問題解決型授業として実施し、その実際を観察し、「集団思考」の様相を分析する。

  • Research Products

    (5 results)

All 2010 2009

All Presentation (2 results) Book (3 results)

  • [Presentation] Communities of Inquiryの視点から見た小学校数学問題解決型の授業2010

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Organizer
      日本数学教育学会 第43回数学教育論文発表会論文集、査読有 19-20
    • Place of Presentation
      宮崎大学(宮崎県)
    • Year and Date
      2010-11-08
  • [Presentation] Communities of Inquiryの視点から見た中学校数学問題解決型の授業2009

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Organizer
      日本数学教育学会 第42回数学教育論文発表会論文集 19-20
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡県)
    • Year and Date
      2009-11-08
  • [Book] The Critical Role of Task Development in Lesson Study(Brian Doing, Susie Groves, (Deakin University))と共著in Lesson-study Research and Practice in Mathematics Education2010

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Total Pages
      181-200
    • Publisher
      Learning Together Springer
  • [Book] Designing Tasks in the Japanese Lesson Study : Focusing on the Role of the Quasi-variable, Proceedings of the 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education EARCOME5, Tokyo, Japan.2010

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Total Pages
      86-93
  • [Book] A JAPANESE PERSPECTIVE ON COMMUNITIES OF INQUIRY : THE MEANING OF LEARNING IN WOLE-CLASS LESSONS, The Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol.12009

    • Author(s)
      藤井斉亮
    • Total Pages
      165-170
    • Publisher
      Thessaloniki, Greece

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi