• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

Research on a curriculum development for science teacher training to foster practical teaching competence at under and post graduate courses

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20300259
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

ISOZAKI Tetsuo  Hiroshima University, 大学院・教育学研究科, 教授 (90243534)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HAYASHI Takehiro  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (50116646)
CHUJYO Kazumitsu  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (90197632)
ISOZAKI Takako  富山大学, 人間発達科学部, 准教授 (70263655)
HIRANO Toshihide  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70325033)
SATO Takayuki  弘前大学, 教育学部, 准教授 (40403597)
MIYOSHI Miori  広島大学, 大学院・教育学研究科, 講師 (80423482)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords理科教員養成教育 / 科学的リテラシー
Research Abstract

In this research the aim is to investigate a science teacher training curriculum which enhances to foster practical teaching competence and scientific literacy. We investigated and analysed secondary science teacher training systems and secondary school science curricula in western countries, and also we surveyed undergraduate course Japanese students' scientific literacy and consciousness on teaching profession and teaching practice. We have found out that in some western countries secondary science teacher training curricula have been required and managed in both under and post graduate courses by the national standards for teaching profession, and those curricula involve a long term teaching practice to foster practical teaching competence at real schools which have a good connection with universities. Some secondary school science curricula in western countries which aim to develop scientific literacy have based on new criteria of selecting contents and employed new approaches. And we think that developing new subject knowledge and pedagogical content knowledge are important for Japanese university students.

  • Research Products

    (24 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 教育実習指導の効果に関する研究(I)-附属東雲小学校および同東雲中学校における実習生の意識変容に基づく検討-2011

    • Author(s)
      林武広・神原一之・秋山哲・奥野正二・樽谷秀幸・松前良昌・川口浩
    • Journal Title

      学部・附属学校共同研究紀要 第39号

      Pages: 81-86

  • [Journal Article] フランスにおける卓越性の科学教育2010

    • Author(s)
      三好美織・磯崎哲夫
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 第34巻

      Pages: 195-196

  • [Journal Article] フランスにおける科学教育-わが国の理科教育のために何を学ぶのか-2010

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      日仏教育学会年報 第16号

      Pages: 48-56

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランスの義務教育段階における科学的技術的教養に関する考察2010

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      科学教育研究 第34巻第2号

      Pages: 199-206

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランスの義務教育段階における物質観の育成に関する考察2010

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第59号第4分冊

      Pages: 143-151

  • [Journal Article] Salters Advanced Chemistryに関する研究-教材とアプローチの特徴2010

    • Author(s)
      内海志典・磯崎哲夫
    • Journal Title

      理科教育学研究 第51巻第1号

      Pages: 13-21

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Salters Advanced Chemistryのカリキュラム開発に関する研究-そのプロセスとモデルー2010

    • Author(s)
      内海志典・磯崎哲夫
    • Journal Title

      科学教育研究 第34巻第4号

      Pages: 338-351

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスにおける中等科学教育のイノベーション2009

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 第33巻

      Pages: 71-74

  • [Journal Article] How do Japanese Teachers Examine and Improve their Teaching?: The Case Study of Jyugyoukenkyuu(Lesson Study)2009

    • Author(s)
      Isozaki Tetsuo, Isozaki Takako
    • Journal Title

      The 10^<th> International Conference on Education Research : Global and Comparative Perspective in Academic Competence, Evaluation and Quality Assurance

      Pages: 531-540

  • [Journal Article] 「教員養成学の可能性」指定討論3理科教育の立場から-学会誌に見る教員養成-2009

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      教員養成学 第5号

      Pages: 43-45

  • [Journal Article] フランスの前期中等教育段階における科学教育の目的論-統一コレージュ成立以降の物理・化学分野の学習指導要領を中心として-2008

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要 第20号

      Pages: 35-47

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 改めて考える「なぜ、理科を学ぶのか」-科学的リテラシー育成の観点からの再考2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      学校教育 第1106号

      Pages: 12-17

  • [Journal Article] イギリスの初等科学教育-初等科学教育の内実と教師教育の特色2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      化学と教育 第56巻第9号

      Pages: 462-465

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランスの初等科学教育-小学校における科学教育の特色と教員養成-2008

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      化学と教育 第56巻第10号

      Pages: 521-524

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Characteristic Pre-Service Teacher Training Curriculum Enforced at Faculty of Education, Hirosaki University ; The Case of Junior High School Biology Education2010

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Organizer
      The 23rd Biennial Conference of Asian Association for Biology Education
    • Place of Presentation
      Singapore
    • Year and Date
      20101018-20101020
  • [Presentation] 小学校教師の教師知識に関する実証的研究-理科を中心として-2010

    • Author(s)
      中田晋介・磯崎哲夫
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      20100821-20100822
  • [Presentation] 文脈に基づいたアプローチを採用するカリキュラムの評価に関する研究-Salters Advanced Chemistryを事例として-2010

    • Author(s)
      内海志典・磯崎哲夫
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      20100821-20100822
  • [Presentation] 持続可能な教師教育の課題と展望2010

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      20100807-20100808
  • [Presentation] 科学リテラシーの育成に向けた教員養成プログラムの検討-物理領域を中心に-2010

    • Author(s)
      平野俊英
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回東海支部大会
    • Place of Presentation
      岐阜聖徳学園大学
    • Year and Date
      2010-11-21
  • [Presentation] The school-based teacher training for improving class room2009

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Organizer
      Understanding Classroom Instruction from International Perspectives in Cheonju National University of Education
    • Place of Presentation
      Cheonju South Korea
    • Year and Date
      2009-10-31
  • [Presentation] Investigation of Japanese Biology Curriculum in Primary School which is Regarded Nature Observation as Important2008

    • Author(s)
      Sato Takayuki, Asahara Ikumi
    • Organizer
      The 22^<nd> Biennial Conference of Asian Association for Biology Education
    • Place of Presentation
      Osaka Japan
    • Year and Date
      20081121-20081124
  • [Presentation] 有識者インタビューによる小学校理科の現状の把握-青森県内の現状と教員養成への展開-2008

    • Author(s)
      佐藤崇之・長南幸安
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      20080914-20080915
  • [Presentation] 世界の理科カリキュラムと授業2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      20080914-20080915
  • [Presentation] 大学院での理科教育実習プログラムを考える-英国PGCEコースと島根大学「学校教育実践研究」をもとに-2008

    • Author(s)
      平野俊英
    • Organizer
      日本理科教育学会第54回東海支部大会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2008-11-15

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi