• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

Collaborative Learning Environment to Foster Students' Ability to Write Academic Essays Creatively and Logically.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20300271
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

SUZUKI Hiroaki  Aoyama Gakuin University, 教育人間科学部, 教授 (50192620)

Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywordsレポート / ライティング / 大学教育 / 教育工学 / 協調学習
Research Abstract

本研究の最終的な目標は,問題発見・洗練や論証の概念をその技法とともに理解し,自らのレポートにおいてそれらを適切に利用し,独創的でありかつ論理的レポートを作成できる学生を育てる学習プログラムの作成と学習環境の構築である.
この目的の達成のため,批判的思考研究の成果を利用しつつ問題発見・洗練のスキルの獲得を促すとともに,Toulminの議論モデルに基づいた論証の概念の理解と利用を促進する学習プログラムを開発する.またこれらを繰り返しのドリル形式で学習させるのではなく,他者との学び合いから獲得するための学習環境を構築する.独自開発したWebアプリケーションを用いて,学生がいつでもどこでも他者と相互作用しながら学びを進めることが可能な学習環境の構築を目指す.
これらを通してアカデミックライティングのための原理と方法論を確立し,日本の大学が直面する新しい課題の解決に貢献する.

  • Research Products

    (23 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (13 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] マーキング:感情タグの付与を活用したライティング活動における問題構築的読解2011

    • Author(s)
      鈴木聡・鈴木宏昭
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 34

      Pages: 331-341

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 反論一再反論構造の判別しやすさを規定する談話指標の探索2010

    • Author(s)
      富田英司
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 34

      Pages: 97-100

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語版批判的思考能力尺度の構成と性質の検討:コーネル批判的思考テスト・レベルZを用いて2010

    • Author(s)
      平山るみ・田中優子・河崎美保・楠見孝
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 33

      Pages: 441-448

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 認知心理学におけるモデルベースアプローチ2009

    • Author(s)
      楠見孝
    • Journal Title

      人工知能学会誌 24

      Pages: 237-244

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 総合的初年次教育プログラムの開発に向けて-ワークショップにおける調査からの考察-2009

    • Author(s)
      杉谷祐美子
    • Journal Title

      初年次教育学会誌 2

      Pages: 40-47

  • [Journal Article] アバターの感情表出機能によるマルチユーザ仮想空間コミュニケーション・システムの改良2008

    • Author(s)
      楠見孝・米田英嗣・小島隆次
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 31

      Pages: 415-424

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Improvement in Multi-User Communication Systems Using an Avatar's Facial Expression Features.2008

    • Author(s)
      Kusumi, T., Komeda H., Kojima T.
    • Journal Title

      Educational Technology Research 31

      Pages: 173-183

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学生のレポートライティング教育の実践・研究の現状と課題2010

    • Author(s)
      鈴木宏昭・鈴木聡
    • Organizer
      第16回大学教育研究フォーラム
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] マーキングと学習者相互コメントによる問題構築的読解:相互コメントの質に着日した分析2010

    • Author(s)
      鈴木聡・鈴木宏昭
    • Organizer
      人工知能学会第24回全国大会
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] How undergraduates fail in mentioning refutations in writing argument.2010

    • Author(s)
      TOMIDA, E.
    • Organizer
      7th Conference on Argumentation of the International Society for the Study of Argumentation.
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 論文の発展プロセスに関する研究(1)一学生の蹟きと論文作成力の向上に着日して-2010

    • Author(s)
      杉谷祐美子・小林至道
    • Organizer
      初年次教育学会第3回大会
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 情報論的アプローチに墓つく論文構成構築支援システム2010

    • Author(s)
      宇都雅輝・宮澤芳光・鈴木宏昭・植野真臣
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 3次元仮想心理学実験室を用いたプロジェクトベース学習2010

    • Author(s)
      楠見孝・平知宏
    • Organizer
      日本認知科学会第27回大会
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 学士課程教育における初年次教育の位置づけ2010

    • Author(s)
      杉谷祐美子
    • Organizer
      FDフォーラム(大学コンソーシアム京都)
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 大学生の視点から見た「説得力のあるアーギュメント」とは2010

    • Author(s)
      富田英司
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] レポートライティング技法の育成における図書館情報学の知見の活用に関する実践的研究2010

    • Author(s)
      小田光宏
    • Organizer
      平成22年度西日本図書館学会秋季研究発表会
    • Place of Presentation
      活水女子大学
    • Year and Date
      2010-12-04
  • [Presentation] Problem finding in Academic Writing with Affective Tagging.2009

    • Author(s)
      Suzuki, S.V., Shiraishi, A., Suzuki, H.
    • Organizer
      Workshop in Artificial Intelligence in Education
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] Eliciting Emotional Thought in Critical Reading for Academic Writing.2009

    • Author(s)
      Suzuki, S.V., Shiraishi, A., Suzuki, H.
    • Organizer
      Artificial Intelligence in Education
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] Cultural differences between Asian students regarding judgments about using critical thinking.2009

    • Author(s)
      Tanaka, Y., Mochizuki, T., Manalo, E., Kusumi, T.
    • Organizer
      14th International Conference on Thinking
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] ピアからのコメントが学生のレポートに与える影響:コメントの適切性に着目して2009

    • Author(s)
      白石藍子・鈴木宏昭
    • Organizer
      日本教育心理学会大会
    • Year and Date
      20090000
  • [Book] 『思考と言語』所収(問題解決.現代の認知心理学3)2010

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 『思考と言語』所収(批判的思考と高次リテラシー.現代の認知心理学3)2010

    • Author(s)
      楠見孝
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 学びあいが生み出す書く力:大学におけるレポートライティング教育の試み2009

    • Author(s)
      鈴木宏昭(編)
    • Publisher
      丸善プラネット

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi