• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

Developing Websites of Explorative Learning for Space Geometry with Three Dimensional Dynamic Geometry Software

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20330181
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

IWANAGA Yasuo  Shinshu University, 教育学部, 教授 (80015825)

Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywords3次元動的幾何ソフト / 空間図形 / 探究的な学習 / Webサイト
Research Abstract

本研究の目的は,3次元動的幾何ソフトを用いて空間図形の探究的な学習のためのWebサイトを構築することである。この目的を,次の諸点を下位目的として順に取り組むことによって達成する。
(1)空間図形の探究的な学習の教材開発
(2)探求的な学習用の教材コンテンツの開発
(3)開発された教材コンテンツによる学習実態の把握
(4)探究的な学習コースの考案
(5)学習コース紹介用コンテンツの開発
(6)探究的な学習コースの学習指導用コンテ ンツのデザイン考案
(7)デザインに基づく学習指導用コンテンツ の開発
(8)Webサイトの構築

  • Research Products

    (14 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] Compact minimal CR submanifolds of a complex projective space with positive Ricci curvature2010

    • Author(s)
      昆万佑子
    • Journal Title

      Tokyo Journal of Mathematics 33巻

      Pages: 415-434

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A minimal real hypersurface of a complex projective space with non-negative sectional curvature2010

    • Author(s)
      昆万佑子
    • Journal Title

      Bulletin of the Australian Mathematical Society 81巻

      Pages: 488-492

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学的探究におけるaction proofの活用の促進:事例研究を通して2010

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究 91巻

      Pages: 3-29

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cognitive Incoherence of Students Regarding the Establishment of Universality of Propositions through Experimentation/Measurement2008

    • Author(s)
      Miyazaki, M.
    • Journal Title

      International Journal of Science and Mathematics Education 6(3)

      Pages: 533-558

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 複素空間形の実部分多様体について2011

    • Author(s)
      昆万佑子
    • Organizer
      第5回札幌・福岡幾何学セミナー
    • Place of Presentation
      北海道
    • Year and Date
      20110221-22
  • [Presentation] 学校数学における証明の基礎的学習に関する研究:証明の構造に基づく関係的な学習に必要な活動に着目して2010

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会第43回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      宮崎
    • Year and Date
      20101113-14
  • [Presentation] Students'understanding of the structure of proof : Why do students accept a proof with logical circularity?2010

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T.
    • Organizer
      The 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Tokyo
    • Year and Date
      20100818-20100822
  • [Presentation] An assessment framework for students'abilities/competencies in proving2010

    • Author(s)
      Chino, K., Komatsu, K., Miyazaki, M., et al.
    • Organizer
      The 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Tokyo
    • Year and Date
      20100818-20100822
  • [Presentation] 学校数学での理由の説明・証明を捉える枠組み2010

    • Author(s)
      茅野公穗
    • Organizer
      日本科学教育学会第34回年会
    • Place of Presentation
      広島
    • Year and Date
      2010-09-11
  • [Presentation] 学校数学における証明の基礎的学習の諸相を整理する枠組みの構築:証明の構造,証明する活動,証明の機能に焦点をあてて2009

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      第42回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      静岡
    • Year and Date
      20091107-20091108
  • [Presentation] 我が国の数学教育における証明研究の課題と展望2009

    • Author(s)
      宮崎樹夫,茅野穂,小松孝太郎, 他
    • Organizer
      日本数学教育学会第42回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      静岡
    • Year and Date
      20091107-08
  • [Presentation] Teaching and learning a proof as an object2009

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Yumoto, T.
    • Organizer
      The 19th the International Commission on Mathematical Instruction, ICMI Study 19 Conference, Proof and proving in mathematics education
    • Place of Presentation
      Taiwan
    • Year and Date
      20090510-15
  • [Presentation] カリキュラムにおける証明の居場所を捉える枠組み2009

    • Author(s)
      茅野公穂
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2009-08-25
  • [Presentation] 中学校数学における証明の学習の諸相を整理する枠組みの構築:証明の構造と,証明する活動に焦点をあてて2008

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      茨城
    • Year and Date
      20081101-20081102

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi