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2010 Fiscal Year Final Research Report

The multiples and Uniqueness in the market of Japanese ceramics industry : influence upon the management style and industrial organization

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530329
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Business administration
Research InstitutionOsaka Gakuin University

Principal Investigator

KIDA Masaki  Osaka Gakuin University, 企業情報学部, 教授 (40278552)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YAMADA Kouzou  上智大学, 経済学部, 教授 (40240014)
ITOU Hiroyuki  滋賀大学, 経済学部, 教授 (20242969)
DEGUCHI Masato  名古屋市立大学, 経済学部, 准教授 (40305553)
MATUMOTO Yuuichi  関西学院大学, 商学部, 教授 (10336951)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords経営学 / 産業集積 / 伝統産業
Research Abstract

In this study, I examine a representative ceramic ware industry region, and through the use of questionnaire surveys, make clear that there is a multiplicity of classification axis and markets. Results of this study made clear that ceramic ware production centers can be classified using two axis: one is the ceramics industry which utilizes the mass production system, and the other is ceramic arts focusing on the art form while being influenced by the art market.
The classification axis has an influence upon the corporate governance, management style, and sales channels used by the production centers of Japanese ceramic wares.Furthermore, we found that the ceramics industry and ceramic arts are not in conflict, and the fact that both can be maintained shows that the ceramics industry holds a multiplicity of markets.

  • Research Products

    (11 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 事業システムの転換と企業家的機能の育成-信楽産地の事例を中心としてー2011

    • Author(s)
      山田幸三・伊藤博之
    • Journal Title

      上智大学ディスカッションペーパー 第10巻第3号

      Pages: 1-27

  • [Journal Article] 陶磁器産地の形成プロセスと決定要因-岐阜県東濃地域の事例と他産地の比較をつうじてー2011

    • Author(s)
      出口将人
    • Journal Title

      名古屋市立大学経済学会ディスカッションペーパーシリーズ 第534巻

      Pages: 1-17

  • [Journal Article] 日本の陶磁器産業における市場の多重性2010

    • Author(s)
      喜田昌樹
    • Journal Title

      文化経済学 第7巻第2号(研究ノート)

      Pages: 53-63

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 磁器のふるさとを支える不文律と人材育成の仕組み2009

    • Author(s)
      山田幸三
    • Journal Title

      ビジネス・インサイト vol.16-No.4

      Pages: 38-41

  • [Journal Article] Impact of Entrepreneurial Orientation2009

    • Author(s)
      山田幸三
    • Journal Title

      Working Paper of Osaka University of Economics(Kozo Yamada and Yoshihiro Eshima) 2009-1

      Pages: 1-19

  • [Journal Article] Impact of Entrepreneurial Orientation : Longitudinal Analysis of Small Technology Firms in Japan2009

    • Author(s)
      山田幸三
    • Journal Title

      The Best Paper Proceedings of the 2009 Academy of Management Annual Meeting(Kozo Yamada and Yoshihiro Eshima) 33

      Pages: 1-6

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 代表的陶磁器産地での経営実態-単純集計を基礎に2008

    • Author(s)
      喜田昌樹
    • Journal Title

      大阪学院大学企業情報研究 第9巻第1号

      Pages: 69-85

  • [Journal Article] 陶磁器産地の分業構造と競争の不文律-有田焼と京焼の産地比較を中心として-2008

    • Author(s)
      山田幸三・伊藤博之
    • Journal Title

      組織科学 第42巻第2号

      Pages: 89-99

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 陶磁器産地における実践共同体と技能の学習についての研究2011

    • Author(s)
      松本雄一
    • Organizer
      日本ナレッジマネジメント学会・組織認識論研究部会
    • Place of Presentation
      大阪学院大学
    • Year and Date
      2011-02-19
  • [Presentation] 陶磁器産地における作陶技能の形成-正統的周辺参加とのかかわりから2009

    • Author(s)
      松本雄一
    • Organizer
      経営行動科学学会
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Year and Date
      20090400-20100300
  • [Presentation] 陶磁器産地における作陶技能についての研究2009

    • Author(s)
      松本雄一
    • Organizer
      日本ナレッジマネジメント学会・組織認識論研究部会
    • Place of Presentation
      大阪学院大学
    • Year and Date
      2009-11-28

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

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