• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

Improvement strategy of teacher training and recruitment in today's England

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530752
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

TAKANO Kazuko  Meiji University, 文学部, 教授 (30287883)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SATO Chizu  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (20271356)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords教員養成 / 教師教育 / スタンダード / 教職修士(号) / 学校における教員養成 / 教員需給 / イギリス
Research Abstract

In order to recruit adequate teachers, entry routes to teaching profession have been diversified in England since 1990s. For the quality assurance of teachers, "Professional Standards" are set and teacher training providers should be inspected upon these standards. As the inspection results are linked with budget allocation, coping with this quality assurance system has been a severe burden for training providers. This was already recognized by the Labour Government, and the Coalition Government is now planning some reform of the system, though routes diversification will be maintained.

  • Research Products

    (11 results)

All 2011 2010 2008

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] イギリスの教師教育-2010年、労働党政権から連立政権へ2011

    • Author(s)
      高野和子
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報 33

      Pages: 1-13

  • [Journal Article] イギリスの経験に照らして(シンポジウム 教員養成6年制化案の是非を問う)2011

    • Author(s)
      高野和子
    • Journal Title

      教師教育研究 24

      Pages: 9-19

  • [Journal Article] 教師教育の質的向上策-採用以降に関わる改革の国際的動向-2008

    • Author(s)
      高野和子
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 17

      Pages: 17-24

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスの教師教育政策と教師の資質管理2008

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報 15

      Pages: 195-202

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師教育の多様化政策とその展開-イギリスの「学校における教員養成」の場合2008

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 17

      Pages: 42-50

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教師の専門性基準(professional standards)の課題と展望、日本教育学会特別課題研究委員会「現職教師教育カリキュラムの教育学的検討」2010

    • Author(s)
      高野和子
    • Organizer
      第4回全国公開研究会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-03-14
  • [Presentation] イギリスの教員養成の認証機構2008

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Organizer
      東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター/教育目標・評価学会共催シンポジウム「高等教育機関としての教師教育の質保証を考える」
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都)
    • Year and Date
      2008-11-30
  • [Presentation] イギリスにおける学力政策と教員制度改革2008

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Organizer
      日本学習社会学会第5回研究大会・課題研究I「世界の地域・民族と教育・学習」
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2008-09-07
  • [Presentation] 教員養成課程の水準管理2008

    • Author(s)
      高野和子
    • Organizer
      日英教育学会第17回研究大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都)
    • Year and Date
      2008-07-12
  • [Book] 地域教育の構想2010

    • Author(s)
      高野和子
    • Total Pages
      173-191
    • Publisher
      同時代社
  • [Book] 高度実践型の教員養成へ-日本と欧米の教師教育と教職大学院2010

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Total Pages
      178-187
    • Publisher
      東京学芸大学出版会

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi