• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究

Research Project

Project/Area Number 20H00095
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

根岸 雅史  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50189362)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 投野 由紀夫  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)
高田 智子  清泉女子大学, 文学部, 教授 (20517594)
奥村 学  東京工業大学, 科学技術創成研究院, 教授 (60214079)
中谷 安男  法政大学, 経済学部, 教授 (90290626)
能登原 祥之  同志社大学, 文学部, 教授 (70300613)
石井 康毅  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (70530103)
片桐 徳昭  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60734829)
長沼 君主  東海大学, 語学教育センター, 教授 (20365836)
工藤 洋路  玉川大学, 文学部, 教授 (60509173)
村越 亮治  玉川大学, 文学部, 准教授 (30567110)
篠崎 隆宏  東京工業大学, 工学院, 准教授 (80447903)
内田 諭  九州大学, 言語文化研究院, 准教授 (20589254)
大橋 由紀子  ヤマザキ動物看護大学, 動物看護学部, 准教授 (40589793)
周 育佳  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (40771944)
和泉 絵美  京都大学, 国際高等教育院, 特定講師 (80450691)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
KeywordsCEFR 授業分析 / CEFR-J パフォーマンステスト / 指導効果
Outline of Annual Research Achievements

2023年度は CEFR-J を紹介するための文科省補助金「新たな教師の学び:オンライン研修コンテンツ開発」で小中高の各レベル向けにCEFRと学習指導要領の連携を図るためのビデオ教材を作成を行い、科研メンバーが総動員でこの作成に当たったため、科研の授業データ整備が多少停滞した。一方、CEFR-J の活動とその構築してきた資源を海外の研究者・教員向けに英語で紹介する CEFR-J English Workshop を12月16日にオンラインで開催し、登録者 249名、当日参加者 164名(国籍:タイ、フィリピン、マレーシア、英国、香港、台湾、韓国、日本)を得た。また引き続き、東舞鶴高等学校での二学期のビデオ撮影を、同一の教科書、改善したパフォーマンステスト等を用いて行った。まったく同じ教員、教科書で、新しい生徒とグレードアップした授業での再度の授業ビデオコーパス構築が大きな成果となった。さいたま市の英作文プロジェクトもかなりの規模での書き起こしの整備が進み、担当メンバーが語彙発達・エラーなどを解析した。2024年3月25日(土)東京外国語大学研究講義棟で CEFR-J 2024 Symposium を対面で開催し、約160名の参加が得られた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

今年度は東舞鶴高等学校の2学期(高校1年生、論理表現)の授業を1単元分撮影し、さらにさいたま市からも授業内で書いた英作文、および CEFR-J Can Do テストの作文課題を1年間継続して提供してもらえた。これにより最終年度に向けて分析に十分なデータ量を確保できる見込である。これをもとに授業での教員や生徒の変容、パフォーマンステストでの変容などを質・量を併せ持った分析を本格的に行い、CEFR-J というフレームワークを現場の実践に利用する意義とその成果を世界に発信したい。

Strategy for Future Research Activity

2024年度は研究の最終年度に当たるので、2025年3月開催予定の CEFR-J 2025 International Symposium に間に合うように東舞鶴高等学校・さいたま市立土屋中学校の各種データの最終整備と夏休みにかけて分析を行いたい。東舞鶴高等学校は2022-24年の3年間の授業データがまとまった形で分析できる。特に1名の教員が3年を通して授業実践に参加してくれたので、この教員の言語教育観や英語指導への考え方や姿勢などの変容もインタビュー等で裏付けを試みたい。さいたま市のデータはかなりの規模になったため、特別編成のカリキュラムを試行しているさいたま市の実践の評価検証をコーパス分析の手法を駆使して分析を試みる。最終的な成果は、年度末の国際会議で英語で発信すると共に、海外出版社より CEFR-J の論文集として成果発表をする予定である。

  • Research Products

    (40 results)

All 2024 2023

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (31 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Bidirectional Transformer Reranker for Grammatical Error Correction2024

    • Author(s)
      Ying Zhang, Hidetaka Kamigaito and Manabu Okumura
    • Journal Title

      the Journal of Natural Language Processing

      Volume: Vol.31, No.1 Pages: 3-46

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語学習用活用語彙リストの提案―CEFR-J Wordlist のコロケーション・データセットの試み―2023

    • Author(s)
      福田 航平、投野 由紀夫
    • Journal Title

      言語資源ワークショップ発表論文集 = Proceedings of Language Resources Workshop

      Volume: 1 Pages: 133-146

    • DOI

      10.15084/00003733

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research into dictionary use in an era of e-lexicography2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      ASIALEX 2023 Proceedings

      Volume: - Pages: 28-33

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing “Can do” descriptors for L2 dictionary use: A preliminary version2023

    • Author(s)
      Kawamoto, N. & Tono, Y.
    • Journal Title

      ASIALEX 2023 Proceedings

      Volume: - Pages: 103-113

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Toward multilingual language assessment: Adapting CEFR-J Can Do Tests2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Journal Title

      Conference Proceedings of the ALTE 8th International Conference, Madrid

      Volume: - Pages: 204-208

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Unlocking the Complexity of English Phrasal Verbs and Polysemes: An Analysis of Semantic Relations Using A-Level Vocabulary Items2023

    • Author(s)
      Takebayashi, K. & Tono, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th Conference on Language, Data and Knowledge

      Volume: - Pages: 566-578

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Vocabulary Analyzer Based on CEFR-J Wordlist for Self-reflection (VACSR) Version 22023

    • Author(s)
      Ohashi, Y., Katagiri, N., Oshikiri, T.
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Corpus Research

      Volume: 4 (2) Pages: 75-87

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「さいたま市 CEFR-J プロジェクト」中間報告(3年目)2024

    • Author(s)
      根岸雅史・工藤洋路・内田諭・村越亮治・紺頼麻子・伊藤もみじ
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
  • [Presentation] CEFRと学習指導要領:新しいオンライン研修のアプローチ2024

    • Author(s)
      投野由紀夫・小林裕紀子
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
  • [Presentation] CEFRと学習指導要領:タスク事例から学ぶ言語活動のあり方2024

    • Author(s)
      投野由紀夫・小林裕紀子
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
  • [Presentation] 指定文法項目の使用を促す先行発話生成2024

    • Author(s)
      岡野 裕紀,船越 孝太郎,永田 亮,奥村 学
    • Organizer
      電子情報通信学会言語理解とコミュニケーション研究会(NLC)-情報処理学会自然言語処理研究会(NL)合同研究会
  • [Presentation] タスク活動と文法学習は互いに歩み寄れるか?2024

    • Author(s)
      高田智子・和泉絵美
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
  • [Presentation] 京都プロジェクト中間報告:「高校『論理・表現I』でのCEFR-J援用-2年目の授業実践」2024

    • Author(s)
      和泉絵美・高田智子・大橋由紀子・片桐徳昭・長沼君主・周育佳・篠崎隆宏・投野由紀夫
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileを利用した文法の観点での英文難易度評価2024

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
  • [Presentation] 日本語話者を対象とした英語機能表現へのCEFRレベルの付与2024

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
  • [Presentation] 音声からのCEFR-Jレベル分析2024

    • Author(s)
      片桐徳昭 (北海道教育大学), 大橋由紀子 (ヤマザキ動看護学大学)
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
  • [Presentation] 大規模言語モデルを用いた自動スピーキング評価の可能性について2024

    • Author(s)
      篠崎隆宏
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
  • [Presentation] 英文ライティングのCEFR-Jレベル判定ツール:CWLA の仕組みと活用例2024

    • Author(s)
      内田諭
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
  • [Presentation] CEFR-J x 28 multilingual Can Do test development: an interim report2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Organizer
      ALTE 8th International Conference, Madrid, Spain
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the link between BCT-S and the CEFR-J: Focusing on candidates’ self-assessment.2023

    • Author(s)
      Zhou, Y. J., Motteram, J., Negishi, M.
    • Organizer
      9th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing a Comprehensive Learning System for English language teaching in Japan: The case of the CEFR-J.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      New Directions East Asia Conference 2023
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The CEFR-J Project: Approach, Method and Implementation.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      National Academy of Educational Research, Taipei.
    • Invited
  • [Presentation] Implementing the CEFR Framework in English Language Teaching in Japan: Insights from the CEFR-J Project.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      APLX 2023 International Conference on Applied Linguistics (and ETRA 40th International Conference on English Teaching and Learning and TESPA 2023 Taiwan ESP Association Annual Meeting)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CEFR-J x 28 for lexicographical resource development.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      eLex2023 Symposium: "LEXICOGRAPHY AND CEFR: LINKING LEXICOGRAPHIC RESOURCES AND LANGUAGE PROFICIENCY LEVELS"
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Innovative Approaches to Language Teaching and Learning Through Corpus Linguistics2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      MAAL Online Roadshows 2023
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Unlocking the Complexity of English Phrasal Verbs and Polysemes: An Analysis of Semantic Relations Using A-Level Vocabulary Items.2023

    • Author(s)
      Takebayashi, K. & Tono, Y.
    • Organizer
      4LR@LDK2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing illustrative “can do” descriptors for L2 dictionary use.2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Kawamoto, N.
    • Organizer
      Dictionaries and their use in foreign language classes. New challenges in a multilingual, digital, and global world, AILA2023.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Feedback comment generation using predicted grammatical terms2023

    • Author(s)
      Kunitaka Jimichi, Kotaro Funakoshi, Manabu Okumura
    • Organizer
      the 16th International Natural Language Generation Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Bidirectional Transformer Reranker for Grammatical Error Correction2023

    • Author(s)
      Ying Zhang, Hidetaka Kamigaito and Manabu Okumura
    • Organizer
      the Findings of ACL 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Report on the Implementation of the Action-Oriented Approach at a Public Hish School in Japan2023

    • Author(s)
      Tomoko Takada, Emi Izumi
    • Organizer
      CEFR-J English Symposium
  • [Presentation] Exploring English collocations' CEFR levels and frequency in learners' writing2023

    • Author(s)
      Yasutake Ishii and Satoru Uchida
    • Organizer
      Vocab@Vic 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロケーションのCEFRレベルを探る:構成単語とのレベル差と学習者の使用状況の観点から2023

    • Author(s)
      石井康毅・内田諭
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2023年度第2回研究会・九州大学内田諭科研研究会(共同開催)
  • [Presentation] CEFR-J レベル別ライティング指導のポイント2023

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
  • [Presentation] CEFR-J Current project: CEFR-J Current project: Classroom corpus2023

    • Author(s)
      Noriaki Katagiri, Ph.D. (Hokkaido University of Education), Yukiko Ohashi, Ph.D. (Yamazaki University of Animal Health Technology)
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Webinar in English
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学・高等学校の英語授業におけるコロケーション指導2023

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会 2023年度第2回研究会
  • [Presentation] CEFR-Jを参考にした高校英語授業のシラバスデザイン ―スピーキング能力と自尊感情の向上を目指して-2023

    • Author(s)
      村越亮治
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
  • [Presentation] Text Profiling2023

    • Author(s)
      Satoru Uchida
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Webinar
  • [Presentation] 中学校英語教科書の計量的分析:学習指導要領改訂前後の比較2023

    • Author(s)
      高橋有加・森田光宏・内田諭・神白哲史・武藤克彦
    • Organizer
      第48回全国英語教育学会
  • [Book] グローバル社会の英語コミュニケーション・ハンドブック:発話行為・ポライトネス表現辞典付2024

    • Author(s)
      川村晶彦(編著)
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385353579
  • [Book] 『中高ギャップを埋める高校の英語授業6つの改善策』金谷憲(編著)2023

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246728

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi