2023 Fiscal Year Final Research Report
Die kunstphilosophische Bedeutungen der Hegelschen Lehre vom Gemaelde in der Vorlesungen ueber Aesthetik und die Sammlung Boisseree
Project/Area Number |
20H01204
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
|
Research Institution | University of Niigata Prefecture |
Principal Investigator |
Ishikawa Iori 新潟県立大学, その他, 名誉教授 (50290060)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
落合 桃子 福岡大学, 人文学部, 准教授 (40434237)
神山 伸弘 跡見学園女子大学, 文学部, 教授 (60233962)
片山 善博 日本福祉大学, 社会福祉学部, 教授 (60313433)
小島 優子 国立研究開発法人国立国際医療研究センター, 国立看護大学校, 教授 (90748576)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 美学 / ヘーゲル美学 / 18-19世紀美学史 / 美術史 / 絵画論 |
Outline of Final Research Achievements |
Hegel’s lectures on “philosophy of arts” were based on his experiences of arts. One of the resources of his thought on the paintings was the Boisseree-collections by Sulpiz and Melchior Boisseree Brothers and Johann Bertram. We researched and made clear the present situation of the works included in the Boisseree-collections and the process of their collection. Main materials of our research are the older and newest catalogs of many museums and the diaries and letters of Sulpiz Boisseree. He had connected the thoughts of classicism (for example J. W. von Goethe) and of romanticism (A.W. Schlegel and F. Schlegel). Hegel also cultivated a friendship with S. Boisseree, but he had another point of vier with Boisseree and F. Schlegel. We tried to make clear the relations among Boisseree, F. Schlegel, Gethe and Hegel.
|
Free Research Field |
ヘーゲル美学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ヘーゲルはそれまでの伝統的な「美学=Aesthetik」を「芸術の哲学=Philosophie der Kunst」に転換する。そのためには、具体的な芸術体験が不可欠であったはずだが、伝統的なヘーゲル美学研究は、作品や事実関係を顧みることなく、体系上の位置づけのみを論じてきた。これによってもたらされたのが、ヘーゲル美学すなわち芸術終焉論という偏見である。本研究は、事実に基づかない思弁に終止符を打つために、あくまで事実に即して、ボアスレの友好関係の背後にいる多くの同時代人とともに時代精神を共有していたはずのヘーゲルの思想を、哲学史・美術史・美学史の諸側面から考察する。
|