2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a parallel corpus of example sentences in eight languages for beginner and intermediate learners with a view to pluri- and multilingual education
Project/Area Number |
20H01285
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Iwasaki Katsumi 広島大学, 外国語教育研究センター, 教授 (70232650)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平手 友彦 広島大学, 人間社会科学研究科(総), 教授 (10314709)
山本 孝子 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (10746879)
吉満 たか子 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (20403511)
荒見 泰史 広島大学, 人間社会科学研究科(総), 教授 (30383186)
GARCIA CARLOS 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (30817169)
青木 利夫 広島大学, 人間社会科学研究科(総), 教授 (40304365)
崔 真碩 広島大学, 人間社会科学研究科(総), 准教授 (50587243)
J・J Lauer 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (70263639)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | e-ラーニング / コンピュータ支援外国語学習(CALL) / 自己発見型学習(EL) / プロジェクト型学習(PBL) |
Outline of Final Research Achievements |
A parallel corpus consisting of 13,900 sets of example sentences (total number of example sentences: approximately 111,200) in eight languages (English, German, Japanese, French, Korean, Chinese, Spanish, and Russian) for beginners and intermediate learners has been created and published online. Each sentence in the corpus was created using one of the content words (verb, adjective, noun) classified as A1 to B1 of the six-level criteria for language proficiency in the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Alongside this corpus, a site for creating worksheets using the search results and an online editing system for this corpus have been developed.
|
Free Research Field |
人文学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により、文脈から意味を読み取ったり、作文のための表現例を捜したり、単語の使い方を調べたりして自ら答を見つけていく自己発見型学習や、DDL(データ駆動型学習)を組み込んだアクティブ・ラーニングを、初・中級段階の学習者においても、多くの言語で実施することが可能になった。また、コミュニケーションで多用される高頻度の用例をコロケーション(イディオムを含めた語の配列)の形で列挙して提供することにより、オンライン学習においてこれまで、重点が置かれてこなかった表現(作文・発話)能力の向上にも貢献できるようになった。
|