2022 Fiscal Year Final Research Report
Studies on Contemporary Business Issues and Target Costing
Project/Area Number |
20H01556
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07100:Accounting-related
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
OZAWA Hirioshi 名古屋大学, 経済学研究科, 教授 (40303581)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
木村 麻子 関西大学, 商学部, 教授 (30389233)
近藤 大輔 立正大学, 経営学部, 准教授 (30712533)
セルメス鈴木 寛之 (鈴木寛之) 京都大学, 経済学研究科, 講師 (30916888)
中川 優 同志社大学, 商学部, 教授 (40217683)
片岡 洋人 明治大学, 会計専門職研究科, 専任教授 (40381024)
藤野 雅史 日本大学, 経済学部, 教授 (60361862)
天王寺谷 達将 岡山大学, 社会文化科学学域, 准教授 (60709773)
井上 慶太 東京経済大学, 経営学部, 講師 (70825158)
浅石 梨沙 西武文理大学, サービス経営学部, 講師 (90844605)
諸藤 裕美 立教大学, 経済学部, 教授 (20335574)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 原価企画 / 環境経営 / サービタイゼーション |
Outline of Final Research Achievements |
Thirty years have passed since the 1990s, when target costing research was active, and the environment surrounding the manufacturing industry has changed significantly in three respects: "internationalization," "environmental considerations," and "servitization. Therefore, the purpose of this study was to capture changes in target costing activities through interviews. However, the spread of the new coronavirus infection since 2020 has forced us to drastically revise our research plan, removing "internationalization" from the theme and replacing the interview survey with a questionnaire survey and literature review. We conducted a questionnaire survey on environmental friendliness among 2,000 domestic manufacturing companies and a survey on acceptance of environmentally friendly products and serviced products among 1,000 general consumers.
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Free Research Field |
管理会計
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、環境配慮とサービス化という近年の製造業を取り巻く変化を踏まえて、企業側の対応と、これらに対する消費者の受容動向を調査たものです。漠然とした印象としてしか捉えられていなかったトレンドを、質問票調査によって実証できたことが基本的な成果です。また、環境配慮活動が製品の収益や原価、その他の経営業績に及ぼす影響についても明らかにすることができました。サービス化については、その受容の程度、および、誰に、どのような理由で求められているのかを明らかにすることができました。
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