• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Research of Mathematics Education for the Development of Basic Computational Skills in Developing Countries

Research Project

Project/Area Number 20H01689
Research InstitutionMiyazaki International College

Principal Investigator

渡邊 耕二  宮崎国際大学, 教育学部, 教授 (30736343)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中和 渚  関東学院大学, 建築・環境学部, 准教授 (00610718)
木根 主税  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (20557293)
石井 洋  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50734034)
高阪 将人  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (50773016)
新井 美津江  立正大学, 社会福祉学部, 特任准教授 (50866275)
須藤 絢  函館工業高等専門学校, 一般系, 准教授 (90780693)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords途上国 / 量概念 / 計算力
Outline of Annual Research Achievements

SDGsにおいて、基礎的な計算能力の育成は、教育における国際社会の課題の一つとして謳われている。当然ながら、その育成には、その国の数学教育が担う役割は大きい。基本的な計算能力の育成において、量概念の有無は、与えられた問題の文脈に沿った立式に関係するため、そこへの注目は不可避である。例えば、物の個数や長さなどの差を求める問題において、正しくひき算を立式するためには、比較するという感覚は不可欠である。
日本の算数教育を中心に量概念の育成と量指導に関する先行研究を整理した。例えば、日本では、比較の段階と単位(任意単位・普遍単位)を設定する段階、量を数値化する段階と量に関する指導と測定に関する指導を区別している。
これを参考にし、量概念と計算力を測定するテストを作成し、フィリピン、マラウイ、ザンビア、フィジーにて現地調査を行った。例えば、各国に共通する点として、具体物や半具体物で示された場合、正しい計算に至るが、数値の場合には、誤答が多くなる傾向が浮かび上がってきた。つまり、量と数の関係に対する点に難点があると示唆されている。ただし、そのデータ分析は現在進行中である。得られた成果は、関連する学会で発表及び論文として公表する。

Research Progress Status

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Life Story Analysis of the Longer-term Effects of Kenya’s Strengthening of the Mathematics and Science in Secondary Education Project on the Attitudinal and Behavioural Changes of Former Secondary Students2024

    • Author(s)
      Kosaka Masato、Nakawa Nagisa
    • Journal Title

      African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: 28 Pages: 1~12

    • DOI

      10.1080/18117295.2024.2318539

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Practitioner Knowledge Generation in Reflection: A Case Study on Teaching Multiplication Tables in Japan2024

    • Author(s)
      Arai Mtsue、Baba Takuya
    • Journal Title

      Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia

      Volume: 46 Pages: 217~244

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Addition and Subtraction Proficiency Involving Negative Integers in Zambia2024

    • Author(s)
      Sudo, S、Watanabe, K、and Chileya, G
    • Journal Title

      Proceedings of the 47th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 4 Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Young Japanese Children’s Subjectification and Objectification Through the Lens of Joint Labor in a Mathematical Activity at a Preschool: A Case Study2023

    • Author(s)
      Nakawa Nagisa、Uegatani Yusuke、Otani Hiroki、Fukuda Hiroto
    • Journal Title

      Early Childhood Education Journal

      Volume: 1 Pages: 1~13

    • DOI

      10.1007/s10643-023-01493-9

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際バカロレア・ミドル・イヤーズ・プログラム(IBMYP)数学と日本の中学校数学科の確率に関する教科書分析ー問題の分類と探究に関わる内容に着目してー2023

    • Author(s)
      中和渚、木村光宏
    • Journal Title

      国際バカロレア教育研究

      Volume: 7 Pages: 81~93

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 家庭科教育と数学教育における教科等横断的視点によるカリキュラム開発の枠組みの提案と授業開発及び実践と評価ー中学生の探究授業における三原組織と一次関数の統合ー2023

    • Author(s)
      小林久美、中和渚、高阪将人、内村修大、加々美雄太、渡辺快
    • Journal Title

      未来の保育と教育ー東京未来大学保育・教職センター紀要ー

      Volume: 10 Pages: 43~52

  • [Journal Article] マラウイ共和国における教師の専門職学習コミュニティネットワークの構築過程: ナリクレ教員養成大学との協働実践過程に着目して2023

    • Author(s)
      高阪将人、丸山ちさと
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 16 Pages: 219~224

  • [Journal Article] 開発途上国教師が捉える日本の算数教育の特徴-教員研修留学生5名の成果論文をもとに-2023

    • Author(s)
      石井洋
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 29(1) Pages: 119~129

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Implementing the Japanese Mathematics Education System in Fiji2023

    • Author(s)
      Deepak,D、Ishii,H
    • Journal Title

      Journal of Hokkaido University of Education (Clinical Research in Education)

      Volume: 73 Pages: 203~214

  • [Journal Article] Integration of Information and Communication Technology in Japanese Mathematics Lessons: Observations and Teachers’ Perspectives2023

    • Author(s)
      Dorji,N、Ishii,H
    • Journal Title

      Journal of Hokkaido University of Education (Clinical Research in Education)

      Volume: 73 Pages: 215~230

  • [Journal Article] Structured Problem-Solving and Extensive Discussion (Neriage) Approach in Teaching Mathematics: A Case Study on Hokkaido University Education’s Attached Schools2023

    • Author(s)
      Natan、Ishii,H
    • Journal Title

      Journal of Hokkaido University of Education (Clinical Research in Education)

      Volume: 73 Pages: 189~201

  • [Journal Article] Fostering fundamental computational skills, a global challenge2023

    • Author(s)
      Watanabe Koji
    • Journal Title

      Open Access Government

      Volume: 40 Pages: 274~275

    • DOI

      10.56367/OAG-040-10986

  • [Journal Article] Answer Patterns of Japanese Secondary School Students in TIMSS 2015 Mathematics Survey2023

    • Author(s)
      Watanabe. K
    • Journal Title

      Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 4 Pages: 323~330

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Numeracy Skills in Primary School Education in Zambia: Secondary Analysis of JICA Numeracy Project Data2023

    • Author(s)
      Koji Watanabe, Nagisa Nakawa, Masato Kosaka, Satoshi Kusaka, Takuya Baba, Mungalu Arthur
    • Organizer
      The Japan Academic Society of Mathematics Education (JASME) 59th Conference(
  • [Presentation] TIMSS2019の二次分析による開発途上国の算数・数学学力の可視化-第4学年と第8学年を分析対象として-2023

    • Author(s)
      渡邊耕二
    • Organizer
      国際開発学会
  • [Presentation] ザンビア共和国の初等教育における児童の計算方略に関する研究2023

    • Author(s)
      渡邊耕二・高阪将人・中和渚・日下智志・馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会
  • [Presentation] The Connection between Zambian children's informal play and mathematics2023

    • Author(s)
      Nakawa, N. & Kosaka, M
    • Organizer
      Japan Society for Africa Educational Research
  • [Presentation] Developing, implementing and assessing cross-curricular lessons of high school home economics and mathematics in Japan2023

    • Author(s)
      Koki Nakashima, Nagisa Nakawa, Kumi Kobayashi, Tetsuya Suzuki
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi