• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development of a comprehensive assessment tool for speech and language ability to be used in determining entry into the resourceroom for speech-language disorders

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20H01703
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Miyamoto Shoko  筑波大学, 人間系, 教授 (70412327)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今富 摂子  目白大学, 保健医療学部, 准教授 (30509633)
飯村 大智  筑波大学, 人間系, 助教 (40881842)
小林 宏明  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50334024)
後藤 多可志  目白大学, 保健医療学部, 准教授 (50584231)
畦上 恭彦  国際医療福祉大学, 保健医療学部, 教授 (70337434)
牧野 泰美  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研究企画部, 上席総括研究員 (80249945)
城本 修  県立広島大学, 保健福祉学部(三原キャンパス), 教授 (00290544)
趙 成河  筑波大学, 人間系, 特任助教 (20825070)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords言語障害 / ことばの教室 / 発達障害 / 入級審査 / チェックリスト
Outline of Final Research Achievements

In preparing a checklist for screening for admission to resource room for speech-language disorders , it was confirmed that information on the history of consultation with specialists may be useful in predicting subsequent use of the resource room. The responses of the teachers revealed that they are currently teaching students with developmental disabilities in addition to speech-language disorders, suggesting the importance of including items related to developmental disabilities. The differences between the speech-language disorder items in this checklist and those of children in regular classes were clear, and it was considered possible to discriminate between these two groups. It was suggested that this checklist could be used to detect children who need to attend classes to some extent.

Free Research Field

音声言語障害学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的な意義としては、言語障害の通級指導教室に通う児童と一般の児童の間で、就学前の健康診査や相談歴の状況において違いがみられたこと、言語障害だけでなく発達障害のある児童も指導の対象になっていた現状が明らかにされたことが挙げられる。
社会的な意義については、言語障害を主訴として指導を受ける通級を判断するために教育現場で使用可能な評価用ツールを作成したことである。本チェックリストは、現在、通級を利用する児童とそうでない児童の言語障害の有無を判別が可能であることが検証された。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi