• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Development of a sustainable curriculum management system and teacher training program for inclusive elementary school foreign language education

Research Project

Project/Area Number 20H01708
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

松宮 奈賀子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70342326)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川合 紀宗  広島大学, ダイバーシティ&インクルージョン推進機構, 教授 (20467757)
中山 晃  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 教授 (70364495)
村上 加代子  武庫川女子大学, 教育学部, 准教授 (00552944)
大谷 みどり  島根大学, 学術研究院教育学系, 特任教授 (80533299)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords小学校外国語教育 / インクルーシブ教育
Outline of Annual Research Achievements

2022年度末に1,400名弱の大学生を対象に,英語学習におけるつまずきの具体に関する調査を実施した。日本語での困難を探る質問項目と多様な英語学習場面での困難に関する質問項目,また人間関係構築など他者との関わりに関する質問項目等から構成され,各領域について自由記述の問いも設定した。2023年度前半はこの,4件法で回答する69項目および自由記述39項目からなる質問紙調査の結果の分析を行った。主な結果として,回答者の6割弱がフォニックスの学習経験がなく,また6割以上の回答者が,初めて見る単語を音声化できないと回答しており,文字と音の関係が十分理解できていない学習者が多いことが明らかになった。また,日本語での読み書きにおいてつまずきを経験した学習者は,そうでない人と比べて英語で困難を覚える割合が多いことも明らかになった。これらの結果から,英語学習における難しさの背景には,音と文字の関係を学習する機会の少なさ等の指導改善が期待されるものと,個別の特性による要因があると考えられる。個別の特性の主たるものとしてはL1での困難が挙げられ,本調査では全体の2割程度の回答者がL1での読み書きにつまずきを覚えていた。このことから,国語学習においてつまずきを経験している児童に対するより丁寧で個別化した指導の必要性が示唆された。これらの結果を国内外の学会で発表した。
また,児童生徒の英語学習に悩みを抱える教員を対象に,指導上の難しさを自由記述で調査し,抽出された指導上の悩みと本研究で明らかになった知見を基にして,教員研修を実施した。研修は,学習者の情意面への支援,読み書き指導における支援,語彙・文法指導における支援,一斉指導における支援,そして特別支援学級等における指導によって構成され,事後アンケートからは,UDLを意識した授業づくりについて理解が深まった等の学びの成果が聞かれた。

Research Progress Status

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 多様な子どもたちへの支援の在り方:UDL のオプションへの振り返り分析2024

    • Author(s)
      大谷みどり・嵐谷恭子・川谷のり子・三成拓亜・坂田直子・篠村恭子・猫田英伸
    • Journal Title

      AUDELL Journal

      Volume: 3 Pages: 32-47

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国際交流を軸とした小学校,中学校外国語科における学びの接続:未来創造科での探究学習に基づくカリキュラム・マネジメント2024

    • Author(s)
      三成拓亜 神田彩英子・坂田直子・ 嵐谷恭子・大谷みどり・瀧川智子・篠村恭子・猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 93-105

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 複式学級外国語活動におけるくりかえし案の有効性の検討 : 単式学級とのパフォーマンステスト結果の比較を通して2024

    • Author(s)
      榎原朱梨・松宮奈賀子
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 12 Pages: 1-9

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Preparing pre-service teachers to work in Cambodian inclusive classrooms: Knowledge, experience, and attitudes toward inclusion2023

    • Author(s)
      Pov, S., Kawai, N., & Saovorak Nov, S.
    • Journal Title

      Teaching and Teacher Education

      Volume: 137 Pages: -

    • DOI

      10.1016/j.tate.2023.104402

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The quality of life of individuals with intellectual disability: Differences between Denmark and Japan2023

    • Author(s)
      Tatsuta, M., Kawai, N., & Ushiyama, M.
    • Journal Title

      Journal of Intellectual Disabilities

      Volume: 27 Pages: 573-597

    • DOI

      10.1177/17446295221088706

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The measurement of teachers' attitudes toward inclusive education: An empirical study in East Java, Indonesia2023

    • Author(s)
      Ediyanto & Kawai, N.
    • Journal Title

      Cogent Education

      Volume: 10 Pages: -

    • DOI

      10.1080/2331186X.2023.2229014

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Transformation of Japanese Student Tutors' English Learning Motivation and Strategies Through Cognitive Counseling-Based Peer Tutoring Program2024

    • Author(s)
      Sakoda Namiko, Nagako Matsumiya
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Education in Hawaii (IICE2024)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of the rubric assessing EFL learners' oral performance in English2024

    • Author(s)
      Akira Nakayama
    • Organizer
      American Association For Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the Triumphs and Trials in Japan's Journey Towards Inclusive Education in School Settings2024

    • Author(s)
      Kawai, N.
    • Organizer
      International Conference: Sustainability, Global Diversity, Inclusion & Culture
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A Case Study of a Japanese Teacher’s Self-Reflection on Elementary English Lessons2023

    • Author(s)
      Stella Anggrainy, Nagako Matsumiya
    • Organizer
      AsiaTEFL 2023 International Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relationship Between the Stumbling in Learning English by Japanese Learners and Their Difficulties in L12023

    • Author(s)
      Nagako Matsumiya, Norimune Kawai, Akira Nakayama, Kayoko Murakami, Midori Otani
    • Organizer
      2023 ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "英語学習におけるつまずきの実態調査 大学生に対するレトロスペクティブスタディ "2023

    • Author(s)
      松宮奈賀子・川合紀宗・中山晃・村上加代子・大谷みどり
    • Organizer
      JES近畿・京都大会
  • [Presentation] Development of a Test for Early Detection of English Learning Difficulties of Elementary School Students in Japan2023

    • Author(s)
      Kayoko Murakami, Shien Sakai, Miwa Murata, Kagari Tsuchiya
    • Organizer
      International Association of Applied Linguistics (AILA) 2023 20th Anniversary Congress in Lyon
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 個に応じた英語指導を目指して ユニバーサルデザインの授業づくり2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      英語授業研究学会
  • [Presentation] 多様な学びをどう支えるかー教科教育学・日本語教育学・心理学からの視点ー2023

    • Author(s)
      川合紀宗・影山和也・木下博義・松宮奈賀子・森田愛子・永田良太
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Invited
  • [Presentation] English Writing Composition Skills of Grade 6 Deaf or Hard of Hearing Learners in Lesotho2023

    • Author(s)
      Morai, M., Kawai, N., Hayashida, M., & Shinkai, A.
    • Organizer
      2023 ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 通常の学級に在籍する特別な教育的支援を必要とする児童生徒に関する調査」から考える将来へのロードマップー発達障害教育・支援の専門性をどう確保するかー2023

    • Author(s)
      上野一彦・宮本信也・堀川淳子・川合紀宗・海津亜希子・涌井恵・高橋知音
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Invited
  • [Presentation] 学習困難な子どもたちのワーキングメモリー2023

    • Author(s)
      Gray, S.・川合紀宗
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Invited
  • [Book] Progress Toward Agenda 2030 (International Perspectives on Inclusive Education, Vol. 21) Challenges in the Transformation of Japanese Education Regarding Inclusive Education to Meet Agenda 20302023

    • Author(s)
      Lane, D., Catania, N. and Semon, S. (編), Kawai, N. (著)
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      Emerald
    • ISBN
      978-1-80455-509-5
  • [Book] 最新 小学校英語内容論入門2023

    • Author(s)
      樋口忠彦(監修)松宮奈賀子ほか著
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      978-4327411091
  • [Book] 最新 小学校英語教育法入門2023

    • Author(s)
      樋口忠彦(監修)松宮奈賀子ほか著
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      978-4327411084

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi