2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of a sustainable curriculum management system and teacher training program for inclusive elementary school foreign language education
Project/Area Number |
20H01708
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Matsumiya Nagako 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70342326)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川合 紀宗 広島大学, ダイバーシティ&インクルージョン推進機構, 教授 (20467757)
中山 晃 愛媛大学, 教育・学生支援機構, 教授 (70364495)
村上 加代子 武庫川女子大学, 教育学部, 准教授 (00552944)
大谷 みどり 島根大学, 学術研究院教育学系, 特任教授 (80533299)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 小学校外国語教育 / インクルーシブ教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In the context of the need to promote inclusive education, this study focused on foreign language education in primary schools in particular, with the aim of clarifying the points to be considered in teaching to ensure the learning of all children and examining the effectiveness of teacher training based on these points. Based on the specifics and possible factors of stumbling in learning English that were identified from the surveys of teachers and learners, teacher training was conducted to provide support for such stumbling. The training consisted of support for learners' emotional aspects, support for reading and writing instruction, support for vocabulary and grammar instruction, support for simultaneous instruction, and instruction in special-needs classes, etc. The participants' learning was reported to have deepened based on the post-lecture questionnaire.
|
Free Research Field |
外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果の一つは,英語学習におけるつまずきの具体をこれまで以上に詳細に明らかにしたことである。約1,400名の大学生に,小学校・中学校時代の学びをふり返ってもらい,どのような難しさがあったのかを自由記述を含め詳細の検討した。また,国語でのつまずきについても調査し,英語学習におけるつまずきの予測因子となる可能性が示唆された。これにより,国語に困難がある児童へは,外国語学習の際により丁寧な支援をすることでつまずきを緩和できる可能性が考えられる。 また,教員研修からは英語学習のつまずきに関する理解の深まりが見られた。継続的な研修を望む声からも,本研究の成果は社会的ニーズに応じたものと考える。
|