2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of formative evaluation method based on cognitive behavior for evaluation of program code reading comprehension ability
Project/Area Number |
20H01718
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
宇都 雅輝 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (10732571)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | プログラムコード / 読解作成能力 / 認知行動 / 形成的評価 |
Outline of Final Research Achievements |
Formative evaluation methodologies for programing ability were established in order to develop reading and writing codes and these appropriate instructions. Eye movements as reading behavior including saccades and pupil reactions were introduced to estimate ability of program code comprehension and levels of expertiseness. The results showed a possibility to predict performance and temporal conditions such as level of attention during reading with modelling technique. Another evaluation procedure of the ability was developed using peer assessment within learners, survey results at a university class provided a comparable performance ratings with instructors.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
文書の読み行動を眼球運動で検討する研究を、コマンド記述で表現されるプログラムコードに応用し、能力評価が難しいプログラムの読解作成能力評価を検討した。読み行動を単語単位の注視行動でモデル化する手法が検討されており、事前に検討された属性を用いることでプログラミング能力の推定ができることを示した。また、読み過程での注意レベルの推定もできることを示した。 プログラミング能力の評価には、多様な観点が必要であることから、学習者同士による相互評価も有効である。そこで、その評価法の妥当性確立のために、学習者相互評価から教員評価に相当する評価値を推定する手法を開発した。
|