2023 Fiscal Year Final Research Report
Research and Development study of the comprehensive system for evaluating and elaborating students' deeper learning in the course of mathematics.
Project/Area Number |
20H01720
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
孫 媛 国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 准教授 (00249939)
鈴木 雅之 横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00708703)
山口 一大 筑波大学, 人間系, 助教 (50826675)
植阪 友理 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (60610219)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 認知診断モデル / 深い学び / 授業改善 / 算数教育 / クラスルームテスト |
Outline of Final Research Achievements |
In recent years, many practices to reveal students’ achievement of certain fields using “Cognitive Diagnostic Model (CDM)” have been carried out in Japan. This study aims to apply CDM analysis to classroom test data on the mathematical course in elementary school, and to illustrate students’ “depth of learning”, which is mentioned in the field of cognitive psychology. Through the study including administrations of classroom tests and interaction with teachers, we discuss the way of interpreting indices of CDM achievement and how to use these indices to make their classroom better. Results show that it is necessary for teachers who want to enhance their classroom activity to use not only achievement indices by CDM analysis but also consideration of what the test items aim to measure in the aspects of students’ mathematical competency.
|
Free Research Field |
教育測定学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、これまでクラスルーム単位で行われてきた「小テスト」のような達成度確認テストにおいて、新たな観点からテスト実施の方法を提案している。本研究の提案手法により、クラスルームや学校間で共通の「学びの深さ」を測るためのテストを用いて、結果の評価手法を含めて標準化された手順で学びの深さを探ることが期待される。あわせて、従来、教員の主観によることが多かった「学びの深さ」の判断において、ある程度の大まかさで定量的評価を行おうとした研究であり、日本の教育測定分野における先駆的な研究である。また「主体的・対話的で深い学び」の実現を目指す教員に対して一つの手掛かりを提供するものである。
|