2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of woodworking teaching materials using domestic hardwood to support inquiry-based learning in junior high and high schools
Project/Area Number |
20H01740
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
村田 功二 京都大学, 農学研究科, 准教授 (00293910)
井上 真理子 国立研究開発法人森林研究・整備機構, 森林総合研究所, 主任研究員 等 (30414478)
児嶋 美穂 国立研究開発法人森林研究・整備機構, 森林総合研究所, 主任研究員 等 (30572276)
佐藤 正直 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50846657)
佐藤 ゆかり 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (40510813)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 広葉樹 / 技術教育 / 森林教育 / 家庭科教育 / 中学校 / 高等学校 / 木工 / ものづくり教材 |
Outline of Final Research Achievements |
For several years from 2020, people's movements were restricted to prevent the spread of COVID-19. As a result, students lost opportunities to see and experience real things outside of school, such as visiting model wooden houses. Therefore, we created a video teaching material that captures wooden flooring room with a 360-degree omnidirectional camera that can record the spread of space. The shooting data of several types of wooden flooring rooms with different colors and grains were saved in virtual reality(VR) goggles. By simply pressing a switch on the VR goggles, students can experience the atmosphere of various rooms with different colors and wood grains. Because of conducting lessons using these video teaching materials, the students were able to recognize the expanse of the space of the forest and the wooden house. In addition, we developed a method for evaluating the functionality of wood flooring and practiced it in classes.
|
Free Research Field |
木材加工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により、ICT技術を活用した新たな教材を開発し、生徒らの国産広葉樹材の利活用について考えさせる機会を提供することができた。具体的には、被写体認識基盤サービスを用いることにより、木製品への個品認証が可能となり、生徒に広葉樹材の木目の違いに気づかせることができた。VR技術を用いることにより教室内で生徒に森林や木質空間の広がりを認識させることが可能となった。さらに、木質フローリングの機能性評価について簡易な試験方法を開発し、技術科の材料と加工の技術および家庭科住居学関連の教材としての可能性を見い出した。
|