2023 Fiscal Year Final Research Report
Inconvenient truth of autonomous driving--Automatic detection and prevention of driver's motion sickness
Project/Area Number |
20H04270
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61060:Kansei informatics-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Yoshizawa Makoto 東北大学, サイバーサイエンスセンター, 学術研究員 (60166931)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 明 福島大学, 共生システム理工学類, 教授 (10323057)
八巻 俊輔 東北工業大学, 工学部, 准教授 (10534076)
湯田 恵美 東北大学, 情報科学研究科, 准教授 (50771763)
山家 智之 東北大学, 加齢医学研究所, 教授 (70241578)
杉田 典大 東北大学, サイバーサイエンスセンター, 教授 (90396458)
山邉 茂之 岩手県立大学, ソフトウェア情報学部, 准教授 (90533670)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 自動運転 / 乗り物酔い / 交通事故 / モーションベース / 不完全自動運転 / 前庭感覚 / 映像脈波 / Mayer波 |
Outline of Final Research Achievements |
In incompletely automated driving states, where fully automated driving and manual driving are mixed, the driver is placed in an environment similar to that of passengers. Such conditions may increase the risk of motion sickness for drivers, which may lead to traffic accidents. The purpose of this research is to elucidate the conditions under which motion sickness develops in drivers during incompletely automated driving, and to develop measurement tools that should be included in automobiles to reduce motion sickness. First, the conditions for the onset of motion sickness in subjects while driving in a real vehicle using a drive simulator and an autonomous vehicle have been clarified. Next, an automotive sensing system for objectively and quantitatively determining motion sickness using video pulse waves has been constructed and experimentally verified.
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Free Research Field |
生体医工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
乗り物酔いに関する研究は古くからなされてきたが,これは,感覚情報の構成要素,環境条件,および個人条件の3つの要因が複雑に絡み合って生じるため,不完全な自動運転という従来にない環境における動揺病の解明には,新たな実証実験による検証を行う必要がある. また本研究では,乗り物酔いの程度を客観的・定量的に判断するセンシングシステムを構築するにあたって,遠隔・非接触的に計測できる映像脈波を採用する点が独創的な点である.さらに,不完全自動運転における運転モードの切り替えと能動性喪失の相乗効果による動揺病の誘発に対する対策方法構築のための基礎的知見を与えることは,日本の自動車産業の発展に多大な寄与となる.
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