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2023 Fiscal Year Final Research Report

A sudy of smellscape as basic concept of tourism planning

Research Project

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Project/Area Number 20H04443
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

Hashimoto Toshiya  立教大学, 観光学部, 教授 (50277737)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 海津 ゆりえ  文教大学, 国際学部, 教授 (20453441)
岩崎 陽子  嵯峨美術短期大学, その他部局等, 准教授 (70424992)
真板 昭夫  嵯峨美術大学, 芸術学部, 名誉教授 (80340537)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywordsスメルスケープ / 観光体験 / 香りのアート / 「嗅覚的観光資源」 / スメルカレンダー / スメルマップ / 南大東島 / 西表島
Outline of Final Research Achievements

In order to regain the original power of tourism as a ``five-sensory experience,'' this research focused on the role played by the sense of smell, which is closely connected to memory and emotion, especially,`smellscape' that emphasizes the importance of olfactory experiences. From this perspective, the purpose of this research is to extract new planning methods from the soft side for the spatial development of tourist destinations. To this end, we will conduct a theoretical study on olfactory experiences, examine the possibilities of the sense of smell by planning ``fragrant art'' and surveying the awareness of its viewers, and visualize the method of expression of ``olfactory tourism resources'' through field surveys on two islands in Okinawa.

Free Research Field

観光学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、嗅覚の視点から観光体験をとらえ直すという、これまで観光研究ではみられなかった視点からの研究成果である。視覚偏重型行為に意識が向けられがちな現代観光の課題に向き合い、観光体験を印象深くするために求められる手法としての学術的意義を有するものであり、新たな観光資源の発掘や既存観光地の新たな魅力創出など、ソフト面の観光計画に新たな視座を与える知見として、今後、観光地の空間整備において具体的な活用が期待される。こうした意味において、本研究成果は現代社会に生きる我々の持続的幸福度を高めることにつながる基礎研究として、社会的意義を有している。

URL: 

Published: 2025-01-30  

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